Sökning: "food and fashion"

Visar resultat 1 - 5 av 38 uppsatser innehållade orden food and fashion.

  1. 1. KOMMODIFIERING AV KROPPSAKTIVISMEN. En kvantitativ och etnografisk innehållsanalys av svenska kroppsaktivsters innehåll på Instagram

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Clara Nicklasson; [2024-03-04]
    Nyckelord :Kommodifiering; kroppsaktivism; influencers; influencer marketing; Instagram; postfeminism; nyliberalism;

    Sammanfattning : Throughout the history, women have been exposed to and affected by normative ideals concerning their appearance and body-size. As an opposition to this, certain political movements have evolved and grown, like body- and fat activism, to challenge the current destructive ideals. LÄS MER

  2. 2. Visual Merchandising : Visual Merchandising i livsmedelsbutiker med fokus på ekologiska livsmedel

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Jennie Petersson; Julia Halén; Fanny Sandberg; [2023]
    Nyckelord :Organic foods; grocery stores; Visual Merchandising; Marketing Mix; display; Ekologiska livsmedel; livsmedelsbutiker; Visual Merchandising; Marknadsmix; exponering;

    Sammanfattning : An extensive number of previous studies have examined the consumption of organic foods from a consumer perspective, and previous studies that have examined Visual Merchandising have primarily focused on the fashion industry. The purpose of this study is to investigate how three physical grocery stores work with Visual Merchandising when displaying organic foods. LÄS MER

  3. 3. Smaken av rökta musslor : Ironi, smak och postmodernism i samtida visuell kultur

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Linnea Markström; [2022]
    Nyckelord :Smak; klass; Bourdieu; distinktion; habitus; kapital; postmodernism; ironi; kitsch; konsumtionskultur; varumärkesidentitet; washing; woke; commodity fetishism;

    Sammanfattning : This paper examines images used to market clothing lines by the affordability-centered Swedish food company Eldorado as well as from the luxury fashion brands Prada and Gucci. Through a qualitative socio-semiotic approach, the images are compared and analyzed in relation to the contemporary societal context of a westernized and postmodern consumer culture. LÄS MER

  4. 4. Äldre personers erfarenheter av att följa folkhälsomyndighetens rekommendationer under pandemin Covid-19 och dess inverkan på hälsan : En kvalitativ intervjustudie

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnad

    Författare :Josefin Boström; Therese Lindbäck; [2021]
    Nyckelord :Covid-19; public health authority; experiences; elderly past 70 years of age; health.; Covid-19; Folkhälsomyndigheten; erfarenheter; äldre över 70 år; hälsa.;

    Sammanfattning : Abstrakt: År 2019 rapporterar media att ett nytt virus har tagit fart i Kina. Därefter kommer även utlåtanden från myndigheter, det har konstaterats att ett nytt virus som liknar lunginflammation börjat spridas i en matmarknad i Wuhan. LÄS MER

  5. 5. Development of Fungal Leather-like Material from Bread Waste

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Egodagedara Ralalage Kanishka Bandara Wijayarathna; [2021]
    Nyckelord :Leather; Fungal leather; Leather-like material; Food waste; Bread waste; Fungal material; Sustainable material; Filamentous fungi;

    Sammanfattning : Food waste and fashion pollution are two of the significant global environmental issues throughout the recent past. In this research, it was investigated the feasibility of making a leather-like material from bread waste using biotechnology as the bridging mechanism. LÄS MER