Sökning: "food retail"

Visar resultat 1 - 5 av 139 uppsatser innehållade orden food retail.

  1. 1. Employment effects of an increase in sugar tax

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för nationalekonomi med statistik

    Författare :Viktoria Carshaw; [2019-02-15]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This paper examined the changes in employment in industries with close ties to sugary products sales following an increase in sugar tax in Norway in January 2018. Using the data from Statistics Norway and having removed seasonality, interrupted time series analysis was conducted. LÄS MER

  2. 2. Premium Private Label Market Growthon the expense of National Brands : A study on the Swedish premium private label market shares and its characteristics.

    Magister-uppsats, Högskolan i Jönköping/IHH, Nationalekonomi

    Författare :Jakob Ohlson; [2019]
    Nyckelord :Premium Private Label; National Brand; Retail Market Share; Sweden; Organic Market Share;

    Sammanfattning : The market share of premium private label goods within the fast-moving consumer goods sector is growing globally. In Sweden, these market shares are relatively small, but new products are continuously introduced in different food categories. LÄS MER

  3. 3. Hållbarhetsarbete på operativ nivå i en livsmedelskoncern - Vad görs och varför?

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO); Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO); Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Miranda Björkefelt; Ebba-Lotta Granbom H.; Johanna Stegborg; [2019]
    Nyckelord :Sustainability work; Operational level; Management tools; Stakeholder theory; Legitimacy theory; Hållbarhetsarbete; Operativ nivå; Styrverktyg; Intressentteorin; Legitimitetsteorin;

    Sammanfattning : Bakgrund och Problem: Hållbarhetsarbete blir allt viktigare för organisationer att ta hänsyn till för att möta intressenters krav och för att få legitimitet i samhället. Då hållbarhetsarbetet påverkar många delar av organisationen är det viktigt att arbetet integrerar alla dess delar. LÄS MER

  4. 4. Adoption of Smart Packaging : Case Study Analysis from retailer’s perspective

    Magister-uppsats, Högskolan i Halmstad/Centrum för innovations-, entreprenörskaps- och lärandeforskning (CIEL); Högskolan i Halmstad/Centrum för innovations-, entreprenörskaps- och lärandeforskning (CIEL)

    Författare :Uma Devi Venkatesh; Omar Ali Ahmed Alsamuraaiy; [2019]
    Nyckelord :Smart packaging; Packaging; Adoption; Retailers; B2B; Challenges; Innovations; Food industry; Diffusion; Technology;

    Sammanfattning : This paper presents the challenges faced by the retailers during the adoption of smart packaging in food packaging industry. The paper introduces three largest food retailers in Sweden, and the problems they faced during the introduction of the adoption of smart packaging technologies packaging. LÄS MER

  5. 5. Att lyckas på landsbygden : Marknadsvillkor och marknadsföringsbeslut i dagligvarubutiker

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande; Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Jenny Ivarsson; Pauline Ljungquist; [2019]
    Nyckelord :competition; marketing mix; performance; retail grocery store; countryside; rural area; inshopping; outshopping; konkurrens; marknadsmix; ekonomisk prestation; dagligvaruhandel; landsbygd; inshopping; outshopping;

    Sammanfattning : Förändrade marknadsvillkor för landsbygden med minskande befolkningsmängd och ökande konkurrens från fysiska och digitala aktörer har lett till att var femte dagligvarubutik på den tätortsnära landsbygden har försvunnit det senaste decenniet. För att möta förändringen ställs det högre krav på butikernas marknadsföring för att nå lönsamhet. LÄS MER