Sökning: "foreign languages"

Visar resultat 11 - 15 av 284 uppsatser innehållade orden foreign languages.

  1. 11. Elever om moderna språk : Några elevers erfarenheter om hur man bäst lär sig tyska, franska, spanska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Birgitta Ziemann; [2023]
    Nyckelord :Modern foreign languages; motivation; language learning; lower secondary school; Moderna språk; motivation; språkinlärning; språkdidaktik; högstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med min studie är att synliggöra elevers erfarenheter om vad som gör ämnet moderna språk i år 8 och 9 intressant, genom att ta reda på hur eleverna upplever sina språkstudier och studera vilka faktorer som styr deras motivation. Jag har genomfört två intervjuer med sammanlagt åtta elever i åk 8 och 9 på högstadiet. LÄS MER

  2. 12. Vad är inkludering för dig? : En kvalitativ studie om medarbetares upplevelser av inkludering och hur företag kan jobba med mångfalds- och inkluderingsfrågor

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Emmy Berts; Nellie Örnberg; [2023]
    Nyckelord :Diversity; inclusion; inclusive organizational culture; industry; introduction; Industri; inkluderande organisationskultur; inkludering; introduktion; mångfald;

    Sammanfattning : Syftet med studien, som har genomförts på en enhet inom metallföretaget Boliden Mineral AB, var att undersöka hur medarbetare med olika utländska bakgrunder har upplevt sig bli inkluderade på arbetsplatsen. Tidigare forskning har visat att viktiga delar när det kommer till inkludering är bland annat klimatet på en arbetsplats, ledarskapet, organisationskulturen och vikten av att ha en mångfaldig arbetsplats. LÄS MER

  3. 13. Translanguaging; transcending conventional language teaching,effects, attitudes, and perceptions.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Lexros Erik; Timrin Nicolina; [2023]
    Nyckelord :translanguaging; vocabulary acquisition; first language; second language; second language acquisition; bilingualism; multilingualism; English as a second language ESL ; English as a foreign language EFL ;

    Sammanfattning : This study investigates how translanguaging could affect the acquisition of a second language for young language learners and how teachers and other authoritative agents' attitudes/perspectives affect implementation of translanguaging in school. Cummins(2018) describes translanguaging as a concept of focusing on the dynamic correlations between different languages for a bilingual individual. LÄS MER

  4. 14. Estrategias del Translenguaje Pedagógico : Uso y eficacia en las aulas del ELE en Suecia

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :Eva Milletorp; [2023]
    Nyckelord :pedagogical translanguaging; scaffolding; pedagogical translanguaging strategies; transfer; connected growers; common underlying proficiency; teaching for transfer; Translenguaje pedagógico; andamiaje; estrategias del translenguaje pedagógico; transferencia; productores conectados; competencia subyacente común; enseñanza para la transferencias;

    Sammanfattning : En Suecia, el alumnado se ha ido volviendo cada vez más multicultural. En el aula pueden coexistir varias lenguas maternas y la pericia en inglés es muy alta. Esto se traduce en que estas lenguas podrían ser usadas como andamios para enseñar una tercera o cuarta lengua. LÄS MER

  5. 15. Högläsning – ett pedagogiskt verktyg för att främja högstadieelevers språkinlärning och hörförståelse i moderna språk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Daniel Donlind; Per-Olof Ljunggren; [2023]
    Nyckelord :Högläsning; moderna språk; språkbad; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att ta reda på i vilken utsträckning det är gynnsamt för elevernas språkinlärning i moderna språk, att läraren använder högläsning som ett instrument för att eleven ska förbättra sin hörförståelse, och eventuellt sin allmänna språkförståelse. Undersökningen grundar sig i Niclas Abrahamssons teori om “språkbad” och följande frågeställningar:   Vilka faktorer verkar ligga bakom svårigheterna med hörförståelse för eleverna i moderna språk som leder till att de ofta upplever den delen som det svåraste momentet inom ämnet?  På vilket sätt kan man uttyda förändringar i hörförståelse efter en intensiv period av högläsning?  Vilka effekter på hörförståelse och språkförståelse kan man se om man under en begränsad period, simulerar ett minispråkbad genom högläsningsträning under språklektionerna för elever som tidigare inte blivit utsatta för denna didaktiska metod?  Vi har använt oss av det språkkoncept som Abrahamssons kallar för “språkbad” i en hermeneutisk analysansats för att tolka elevernas upplevelser i förhållande till vad som händer i högläsning efter en intensiv högläsnings träning. LÄS MER