Sökning: "form bok"

Visar resultat 1 - 5 av 235 uppsatser innehållade orden form bok.

  1. 1. Klassisk musik för en ny publik : Ungdomstilltalande verktyg i konstmusikkonsertreklam

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Róza Tóth; [2024]
    Nyckelord :art music; classical music; young; youth; marketing; commercial; multimedia; Budafok Dohnányi Orchestra; Västerås Sinfonietta; TwoSet Violin; konstmusik; klassisk musik; konsert; ungdomar; marknadsföring; reklam; intermedialitet; Västerås Sinfonietta; Budafoki Dohnányi Zenekar; TwoSet Violin;

    Sammanfattning : Det är allmänt erkänt av forskare att klassisk musik förefaller förlora sin popularitet bland ungdomar, åtminstone i dess traditionella framförandeformer. Emellertid har det visats i undersökningar att vissa förändringar i utformning kan göra konstmusikkonserter mer intressanta för en yngre publik. LÄS MER

  2. 2. ”Ska vi läsa en bok?” : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar om högläsning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Emma Halvardsson; Malin Ström; [2024]
    Nyckelord :Reading aloud; literacy; preschool; language development; language stimulation.; Högläsning; litteracitet; förskola; språkutveckling; språkstimulering.;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to visualize preschool teachers' understanding of and perceptions of reading aloud in preschool, and how reading aloud is organized to an increased language development. In this study, we have interviewed eight preschool teachers with different lengths of work experience, ranging from recent graduates to having worked in preschool activities for 40 years. LÄS MER

  3. 3. Att spela med känsla : Hur mental träning kan påverka musikaliska framträdanden

    Master-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för klassisk musik

    Författare :Ludvig Dahlström; [2024]
    Nyckelord :Musicality; mental training; Musikalitet; mental träning;

    Sammanfattning : This master’s thesis examines different mental training tools that musicians can utilize in order to be more comfortable on stage and to let the music flow unobstructed. The study focuses to a great extent on the art of visualizations in order for the musician to redirect their attention from intruding performance thoughts towards a defined musical and emotional expression. LÄS MER

  4. 4. Bluesens dolda röster : Kvinnors upplevelser inom svensk bluesscen- en kvalitativ studie

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Adrian Berggren; [2024]
    Nyckelord :Blues; genus; bemötande; representation; svensk blues;

    Sammanfattning : Vilka sorts begränsningar upplever kvinnliga bluesmusiker inom den svenska bluesscenen? Hur påverkar kön kvinnliga bluesmusikers möjligheter att nå framgång inom genren? Har deras upplevelser förändrats under deras år som aktiva och i så fall hur? Under denna uppsats analyserar jag kvinnliga bluesmusikers erfarenheter inom den svenska bluesscenen. För att samla in data har sju djupintervjuer med kvinnliga bluesartister. LÄS MER

  5. 5. Boksamtal och språkutveckling i förskolan - en kvalitativ studie med tre olika barnböcker

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Anna Lönngren; LIsa Rignell; Liza Olofsson; [2023-10-19]
    Nyckelord :Förskola; boksamtal; barnböcker; språkutveckling; samspel;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur boksamtal och samspel kan bli ett verktyg för barns utveckling av språket. Våra forskningsfrågor är: Hur anser pedagoger att boksamtal/dialogisk läsning bidrar till barnens språkutveckling?, Hur upplever pedagoger att ikonotexten påverkar barns förståelse av en bok? och Ser vi någon skillnad i samspelet mellan barnen och förskolläraren om boken är en bilderbok jämfört med bildberättelse eller en illustrerad småbarnsbok? Studien är kvalitativ eftersom metoderna vi har använt är intervjuer med två förskollärare och sex videoobservationer av boksamtal förskollärarna har haft med en liten barngrupp. LÄS MER