Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Bedömningsmatriser under laboration och rapportskrivning i grundskolan : en studie om elevers upplevelse av matriser

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Sofia Kontos; [2022]
    Nyckelord :formativ bedömning; bedömningsmatriser; återkoppling; kamratbedömning; elevers upplevelse;

    Sammanfattning : I skolan görs kontinuerligt olika bedömningar för att ta reda på vad eleven har lärt sig och för att kunna sätta betyg. Formativ bedömning formar lärandet hos eleven och kan också forma undervisningen. LÄS MER

  2. 2. Lärares digitala kompetens

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Max Weiland; Louis Secka; [2021]
    Nyckelord :Digital kompetens; digitala verktyg; kunskapsöversikt; pedagogik; didaktik; bild;

    Sammanfattning : Skolverket har som ett mål att skolan skall forma digitalt kompetenta elever. Det innebär atteleverna ska lära sig behärska entreprenörskap, kreativitet samt förmåga att förstå hurdigitaliseringens påverkan på samhället (Skolverket, 2020). LÄS MER

  3. 3. Historisk källkritik i historieundervisningen på högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Jens Hallberg Falk; [2021]
    Nyckelord :Didaktik; historisk källkritik; källkritik; högstadiet;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt undersöker forskning och hur lärare arbetar med historisk källkritik i historieundervisningen, samt möjliga förklaringar till varför det finns brister i den typen av undervisning. Frågeställningen till kunskapsöversikten vilar på syftet att undersöka hur lärare och elever arbetar med källkritik i svensk historieundervisning. LÄS MER

  4. 4. Lärande växer fram : En aktionsforskningsstudie med fokus på utveckling av kollegialt lärande

    Magister-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sara Jägstedt; [2021]
    Nyckelord :Collegial learning; communication; co-planning; forced structure; video analysis; Kollegialt lärande; kommunikation; påtvingad struktur; samplanering; videoanalys;

    Sammanfattning : Den svenska grundskolan har genomgått stora förändringar de senaste decennierna. Utvecklingen av läraryrket har gått från att innebära mycket ensamarbete mot att mer och mer innefatta möjlighet till samarbete med kollegor. LÄS MER

  5. 5. Diagnostiska läs- och skrivprov Bedömning som formar lärandet

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Maria Loustalot-Forest; [2020-01-16]
    Nyckelord :Diagnostiska läs- och skrivprov; DLS; formativ bedömning; formativ utvärdering; forma lärandet; prov; läs- och skrivscreening; läsprov;

    Sammanfattning : DLS - diagnostiska läs- och skrivprov är ett frekvent använt screeningmaterial som köps in av skolor för att kartlägga elevers läs- och skrivförmåga på grupp- och individnivå. Det är normrelaterade, standardiserade prov som tillåter jämförelser eftersom proven har prövats ut på en stor grupp jämnåriga. LÄS MER