Sökning: "forma lärandet"

Visar resultat 11 - 15 av 23 uppsatser innehållade orden forma lärandet.

  1. 11. Bedömning för Lärande i praktiken. En forskningsöversikt om själv- och kamratbedömning.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Sofia Jonassson; Patricia Tingmyr; Linnea Ulvenstål; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bedömning för Lärande är ett arbetssätt som kan motivera elevers delaktighet i sin egenlärandeprocess. Inom Bedömning för Lärande anses de studentledda bedömningsmetodernasjälv- och kamratbedömning belysa det egna lärandet och i samfund med andra utvecklaskunskaper. LÄS MER

  2. 12. Interkultur i förskolan : En studie om förskolechefers arbete inom interkulturell kompetens.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Evelina Larsson; Elin Pettersson; [2018]
    Nyckelord :Förskolan; interkultur; kompetensutveckling; förskolechef;

    Sammanfattning : Det svenska samhället har i takt med internationalisering blivit mer rikt på kulturer. För att kunna möta människor med olika kulturella bakgrunder och forma ett jämlikt samhälle med respekt och förståelse för allas olikheter krävs interkulturell kompetens, ett arbete som ska initieras redan i förskolan. LÄS MER

  3. 13. Stråkteknik - med aphäng blir det hjärtat i fiolspelet! : En kvalitativ intervjuundersökning utifrån ett kulturpsykologiskt perspektiv

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier

    Författare :Hanna Kull; [2016]
    Nyckelord :Bowing technique; violin; violin teaching; folk music; classical music; cultural psychological perspective; semi-structured interviews; Stråkteknik; fiol; fiolundervisning; folkmusik; klassisk musik; kulturpsykologiskt perspektiv; semistrukturerade intervjuer;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få insikt i, synliggöra och identifiera synen på stråkteknik och hur den används i fiolundervisning av pedagoger inom den klassiska genren och folkmusikgenren. Studien är av en jämförande karaktär där fokus ligger på eventuella likheter och skillnader mellan lärares synsätt inom de två genrerna. LÄS MER

  4. 14. Ett möte med språklig sårbarhet -anpassningar och särskilt stöd i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Camilla Strömberg; [2016]
    Nyckelord :mötet med miljön; relationellt förhållningssätt; språklig sårbarhet; språkstörning; språksvårigheter;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att synliggöra ett möte med språklig sårbarhet i skolan och de pedagogiska anpassningar som vidtas för att underlätta mötet med miljön. I denna studie blir det tydligt hur viktigt positiva förväntningar på elever är liksom ett välfungerande samarbete mellan speciallärare/specialpedagog och övriga pedagoger. LÄS MER

  5. 15. ”Är det någonstans det finns normer så är det väl på gymmet ” : En kvalitativ studie om hur personliga tränare talar om normer.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Elin Mårtensson; Hanna Svahn; [2016]
    Nyckelord :personal trainer; communities of practice; gym culture; norms; informal learning; expectations; health; pedagogy.; personlig tränare; praktikgemenskap; gymkultur; normer; informellt lärande; förväntningar; hälsa; pedagogik.;

    Sammanfattning : Personliga tränare befinner sig otaliga timmar på gymmet där samhällets hälsointresse och normerna kring hälsa och träning är påtagliga. Dessa normer, ideal och förväntningar som finns i denna kontext villkorar lärandet och kan därmed forma och påverka de personliga tränarna. LÄS MER