Sökning: "formativ bedömning SO"
Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade orden formativ bedömning SO.
1. Lärares syn på utmaningar inom betyg och bedömning i idrott och hälsa : En kvalitativ studie med fokus på formativ bedömning och dokumentation
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Studien syftade till att få en inblick i vilka utmaningar som lärare i idrott och hälsa anser finns när det kommer till betyg och bedömning. Frågeställningarna var hur lärare beskriver aspekter av formativ- och summativ bedömning i sin undervisning, hur lärare beskriver olika utmaningar vid betyg och bedömning och hur lärare resonerar kring dokumentation. LÄS MER
2. Meningsskapande i musikbedömning : En studie av lärares upplevelser och hur de erfar att bedömning sker i musikundervisning.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)Sammanfattning : Denna studie har som syfte att undersöka musiklärares bedömningspraktiker och utvärdering av bedömande. Med en fenomenologisk utgångspunkt undersöks musiklärares uppfattningar om bedömning, hur de utvärderar bedömandet och vad de erfar som meningsfullt att bedöma. LÄS MER
3. Bedömningsmatriser : ― En kvalitativ studie gällande hur lärare som undervisar i de estetiska och praktiska ämnena använder sig av olikabedömningsmatriser i undervisningen.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : The purpose of this study is to investigate how teachers who teach aesthetic and practical subjects use different assessment rubrics in teaching. The study is based on phenomenographic theory, which makes this a qualitative interview study. LÄS MER
4. Formativ bedömning i gymnasieskolan : Ett lärarperspektiv på linjära ekvationssystem
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för matematik och datavetenskap (from 2013)Sammanfattning : Under många år har formativ bedömning blivit ett begrepp som används flitigt i undervisningsdiskussioner. Detta för att resultatet utav arbetsmetoden varit så positivt. Man har sett att man genom att uppmärksamma elever på deras kunskapsnivå kan lägga upp en mer individuell strategi för hur de ska nå sitt slutmål. LÄS MER
5. Formativ bedömning på distans
Magister-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)Sammanfattning : The two main purposes of this essay are to examine how formative assessment was used and what challenges were meet in doing so by upper secondary teachers within the subject of religion. The study looks at these questions in the context of after the teachers transitioned to remote learning due to the covid-19 pandemic. LÄS MER