Sökning: "formativ bedömning enkät"

Visar resultat 1 - 5 av 38 uppsatser innehållade orden formativ bedömning enkät.

  1. 1. Friluftslivsundervisning på högstadiet : en enkätstudie om formativ bedömning och ramfaktorer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Jonathan Rosén; Nathan Freeman; [2024]
    Nyckelord :Friluftsliv; formativ bedömning; ramfaktorer; högstadie; enkätstudie;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med studien är att undersöka hur lärare i idrott och hälsa på högstadiet arbetar inom friluftsliv, vilka aktiviteter som premieras, samt hur de beskriver att deras arbete med formativ bedömning inom friluftsliv ser ut. Vidare ämnar vi även analysera de ramfaktorer som påverkar friluftslivsundervisning och den formativabedömningen inom friluftsliv. LÄS MER

  2. 2. Formativ, skriftlig bedömning för elever på Komvux i svenska för invandrare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Åsa Högberg; [2023]
    Nyckelord :Vuxenutbildning; sfi; formativ bedömning; summativ bedömning; återkoppling; respons; lärandemål och kunskapskvaliteter.;

    Sammanfattning : De flesta forskningsresultat som tagits fram när det gäller skriftlig, formativ bedömning grundar sig på undersökningar gjorda inom grundskolan, gymnasieskolan eller universiteten medan det saknas forskning inom vuxenutbildning och speciellt inom den svenska kontexten och då inom området andraspråksinlärning för vuxna. Syftet med studien är att bidra med kunskap om den formativa, skriftliga bedömningen på Komvux i svenska för invandrare. LÄS MER

  3. 3. Kan internetbaserade quiz med fokus på formativ bedömning användas i naturkunskapsundervisningen för gymnasieelever?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Anna Birve; [2023]
    Nyckelord :anonymitet; självbedömning; klassrumsklimat; internetbaserade kunskapstest;

    Sammanfattning : Formativ bedömning har visats ge stora positiva effekter på lärande och rekommenderas användas i grundskolornas undervisning. Dock har det inte varit helt enkelt att implementera metoden i skolan. Metoden förutsätter ett tryggt klassrumsklimat och trygga elever, omständigheter som inte alltid råder. LÄS MER

  4. 4. Inverkan av utformingen av kamratrespons på måluppfyllelse och motivation att läsa biologi i högstadiet

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Veronika Areskoug; Mikael Ahlroth; [2021]
    Nyckelord :Peer review; formative feedback; proximal development zone; classroom instructions; biology; experimental design; middle school; motivation; merit goals; Kamratrespons; formativ bedömning; proximal utvecklingszon; klassrum instruktioner; biologi; utforma en undersökning; högstadiet; motivation; kunskapskrav;

    Sammanfattning : Vi har undersökt hur instruktionernas utformning inför deltagande i en kamratrespons påverkar högstadieelevers motivation att lära sig samt måluppfyllelse av kunskapskravet att utforma egen undersökning i ämnet biologi. Efter en kort genomgång av hur en egen undersökning ska utformas fick eleverna från tre åk 7 klasser och två åk 8 klasser i uppgift att utforma en egen undersökning i ämnet biologi. LÄS MER

  5. 5. Formativ bedömning i gymnasieskolan : Ett lärarperspektiv på linjära ekvationssystem

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för matematik och datavetenskap (from 2013)

    Författare :Benny Andersson; [2021]
    Nyckelord :formative assessment; systems of linear equations; teaching; formativ bedömning; linjära ekvationssystem; undervisning;

    Sammanfattning : Under många år har formativ bedömning blivit ett begrepp som används flitigt i undervisningsdiskussioner. Detta för att resultatet utav arbetsmetoden varit så positivt. Man har sett att man genom att uppmärksamma elever på deras kunskapsnivå kan lägga upp en mer individuell strategi för hur de ska nå sitt slutmål. LÄS MER