Sökning: "formativ bedömning i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden formativ bedömning i förskolan.

  1. 1. Bedömningar i förskolan : "Vi bedömer ju inte för att kränka barnen."

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sandra Birgisdóttir; Yasmin Aboutaka; [2021]
    Nyckelord :Assessment; preschool; development talks; documentation; development and learning.; Bedömning; förskola; utvecklingssamtal; dokumentation; utveckling och lärande.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om bedömning som begrepp och som pedagogisk praktik i det förskolepedagogiska fältet. Studien bygger på en kvalitativ ansats där sex semistrukturerade intervjuer genomförts med förskollärare från sex olika förskolor i södra Sverige. LÄS MER

  2. 2. Förskola i förändring : -Pedagogisk dokumentation och individbedömningar

    M1-uppsats, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Elin Heiman; Nina Almroth; [2013]
    Nyckelord :Pedagogisk dokumentation; Individkartläggning; Individbedömning; Formativ bedömning; Summativ bedömning.;

    Sammanfattning : Den svenska förskolan styrs av Läroplan för Förskolan. Denna läroplan är mycket tydlig när det gäller huruvida bedömning av det enskilda barnet ska få förekomma i verksamheterna. Enligt läroplanen (Lpfö- 98) sker bedömning och utvärdering endast när det gäller verksamheten i sig. LÄS MER

  3. 3. Är måltiden pedagogisk? - En studie av pedagogiken runt måltidssituationer i förskolan

    Kandidat-uppsats,

    Författare :johan ahlsten; [2013]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att utveckla en modell att användas vid formativ bedömning för denlärandes utveckling av funktionsbegreppet. Huvudfrågan i arbetet är ”Hur kan en modell sombeskriver hur specifika hinder för förståelse av funktionsbegreppet är relaterade till specifikaförståelsenivåer för funktionsbegreppet se ut?” Huvudfrågan gav upphov till hypotesen ”varjehinder blockerar någon specifik förståelsenivå av funktionsbegreppet”, vilken formar modellensuppbyggnad. LÄS MER

  4. 4. Bedömning i förskolan : En studie om relationen mellan bedömning av verksamheten och individuell bedömning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Ulrika Thorén; [2012]
    Nyckelord :Bedömning; förskolan; individuell bedömning; bedömning av verksamheten.;

    Sammanfattning : Bedömning är något som barn blir utsatta för från första stund i livet. Enligt Läroplanen för förskolan ska pedagogerna i förskolan dokumentera, utvärdera och utveckla verksamheten, utan att bedöma det enskilda barnet. LÄS MER

  5. 5. Pedagogers uppfattningar om tolkning och omsättning av styrdokument : En jämförande kvalitativ intervjustudie i relation till dramapedagogik i förskolan och på gymnasiet

    Kandidat-uppsats, Institutionen för didaktik och pedagogiskt arbete

    Författare :Anna Bäck; Ellinor Ekman; [2010]
    Nyckelord :Dramapedagogik; styrdokument; pedagogisk dokumentation; formativ;

    Sammanfattning : Det huvudsakliga syftet med vår studie har varit att undersöka hur verksamma pedagoger på förskolan och gymnasiet tolkar och i praktiken omsätter styrdokument i relation till dramapedagogiskt arbete. Studien berör även pedagogernas uppfattningar om vilket slags lärande de får syn på i dramapedagogiska situationer och hur detta formativt bedöms och pedagogiskt dokumenteras. LÄS MER