Sökning: "formativ bedömning i so"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden formativ bedömning i so.

  1. 1. Lärares syn på utmaningar inom betyg och bedömning i idrott och hälsa : En kvalitativ studie med fokus på formativ bedömning och dokumentation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Jacob Fornander Marchesini; [2022]
    Nyckelord :idrott och hälsa; bedömning; utmaningar; dokumentation;

    Sammanfattning : Studien syftade till att få en inblick i vilka utmaningar som lärare i idrott och hälsa anser finns när det kommer till betyg och bedömning. Frågeställningarna var hur lärare beskriver aspekter av formativ- och summativ bedömning i sin undervisning, hur lärare beskriver olika utmaningar vid betyg och bedömning och hur lärare resonerar kring dokumentation. LÄS MER

  2. 2. Meningsskapande i musikbedömning : En studie av lärares upplevelser och hur de erfar att bedömning sker i musikundervisning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Erik Eklund Larsson; [2022]
    Nyckelord :Assessment; High school; Meaning creation; Phenomenology; Interviews; Bedömning; Högstadiet; Meningsskapande; Fenomenologi; Intervjuer;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att undersöka musiklärares bedömningspraktiker och utvärdering av bedömande. Med en fenomenologisk utgångspunkt undersöks musiklärares uppfattningar om bedömning, hur de utvärderar bedömandet och vad de erfar som meningsfullt att bedöma. LÄS MER

  3. 3. Bedömningsmatriser : ― En kvalitativ studie gällande hur lärare som undervisar i de estetiska och praktiska ämnena använder sig av olikabedömningsmatriser i undervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Cornelia Lötbring; [2022]
    Nyckelord :Assessment rubrics; Formative assessment; Phenomenography; Rubrics; Summativeassessment; Task-oriented rubrics; Teachers ; Bedömningsmatriser; Fenomenografi; Formativ bedömning; Matriser; Lärare; Summativbedömning; Uppgiftsnära matriser;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate how teachers who teach aesthetic and practical subjects use different assessment rubrics in teaching. The study is based on phenomenographic theory, which makes this a qualitative interview study. LÄS MER

  4. 4. Formativ bedömning i gymnasieskolan : Ett lärarperspektiv på linjära ekvationssystem

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för matematik och datavetenskap (from 2013)

    Författare :Benny Andersson; [2021]
    Nyckelord :formative assessment; systems of linear equations; teaching; formativ bedömning; linjära ekvationssystem; undervisning;

    Sammanfattning : Under många år har formativ bedömning blivit ett begrepp som används flitigt i undervisningsdiskussioner. Detta för att resultatet utav arbetsmetoden varit så positivt. Man har sett att man genom att uppmärksamma elever på deras kunskapsnivå kan lägga upp en mer individuell strategi för hur de ska nå sitt slutmål. LÄS MER

  5. 5. Formativ bedömning i So-ämnena åk. 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Kristina Korman; Haris Jusupovic; [2020]
    Nyckelord :Formativ bedömning; Nyckelstrategi; Kamratbedömning; Självbedömning; Feedback; Återkoppling; Bedömningsmatris; So-ämnena;

    Sammanfattning : Det här examensarbetet omfattar och utgår från en kvalitativ studie som grundar sig på empiri kring den formativa bedömningen. Det förekommer rikligt med evidens ur tidigare forskning i området och flera bedömningsforskare förespråkar implementering av formativ bedömning i undervisningen. LÄS MER