Sökning: "formativ bedömning och digitala verktyg"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden formativ bedömning och digitala verktyg.

  1. 1. Återkoppling i ett förändrat skrivklimat : En systematisk svenskämnesdidaktisk litteraturstudie med fokus på chattbottars förtjänster och utmaningar i gymnasiets skrivundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Kaj Nygren; Martin Sahlin; [2023]
    Nyckelord :Skrivdidaktik; digital didaktik; formativ bedömning; återkoppling; dialog; chattbot;

    Sammanfattning : Sedan Chat GPT lanserades och tog fäste i skolan har stora förändringar skett. Lärare vittnar om ökat fusk men röster hörs också om förtjänster med artificiell intelligens i undervisningen. Förtjänster som språkstöd och skrivverktyg lyfts fram som två exempel. LÄS MER

  2. 2. Bedömning och strategier i bildlärares undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Josefin Christensen; Li Hirvonen; [2023]
    Nyckelord :Art instruction; framework factors; assessment strategies; formative and summative assessment.; Bildämnet; ramfaktorer; bedömningsstrategier; formativ- och summativ bedömning.;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker bedömning och strategier i bildundervisningen. Forskningsfrågorna syftar till att synliggöra vad verksamma bildlärare bedömer i elevernas arbeten, vilka bedömningsstrategier de använder sig av samt vilka utmaningar som kan urskiljas vid bedömningsarbete och betygssättning. LÄS MER

  3. 3. Formative assessment in a digital environment : digital tools and feedback as aid for language development in EFL classrooms

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Henrik Potok; Andreas Spjut; [2023]
    Nyckelord :Digital Tools; Digitalization; Language development; Formative assessment; Formative feedback; Learning outcomes; English as Second Language; English as Foreign Language; Upper-secondary; Intermediate students.;

    Sammanfattning : This paper concerns the use of digital tools in connection to formative assessment within EFL classrooms. The Swedish National Agency for Education (Skolverket) has in the last decades shown an increasing interest in the potential that these tools show. LÄS MER

  4. 4. Fem förmågor i matematik - En intervjustudie om planering, undervisning och bedömning

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Bushra Farance; [2022-03-22]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I både forskning och läroplanen framgår att det finns fem matematiska förmågor som är viktiga i relation till matematiklärande; begrepp, metod, resonemang, kommunikation och problemlösning. Dessa förmågor ses som betydelsefulla och grundläggande för matematikämnet och matematikundervisningen i Sverige ska syfta till att utveckla dessa förmågor hos elever. LÄS MER

  5. 5. Den digitala järnridån under distansundervisning : En förståelseinriktad studie om hur lärare i samhällskunskap realiserar bedömning i den svenska gymnasieskolan under covid 19-pandemin

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)

    Författare :Oskar Jönsson; [2022]
    Nyckelord :Rättssäkerhet; formativ bedömning; summativ bedömning; fjärr- och distansundervisning; digitala verktyg;

    Sammanfattning : This study seeks to bring understanding in how teachers in civics, in the context of the Swedish secondary school curriculum, handled and what strategies they employed in relation to teaching, assessment and legal certainty during the covid-19 pandemic when lessons and education was conducted while pupils’ and teachers where separated both in space and time. The theoretical perspectives are primarily that of frame factors and process variables and theory of assessment which seeks to explain how the teachers changed their didactics and came to terms with fruitful teaching under a new set of conditions. LÄS MER