Sökning: "formativ bedömning särskolan"
Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden formativ bedömning särskolan.
1. Utmaningar i särskolan : En intervjustudie med speciallärare kring deras upplevelse av samhällskunskapsämnet i särskoleverksamheten
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/HLK, Ämnesforskning; Jönköping University/HLK, Skolnära forskning; Jönköping University/Didaktik i SamhällsämnenaSammanfattning : Beteckningen särskola etablerades 1955 och har sedan 1985 varit inskriven i Skollagen. Särskoleverksamheten är en skolform vid sidan av den ordinarie skolverksamheten och är avsedd för elever med intellektuella funktionsnedsättningar som inte bedöms klara av att följa den ordinarie undervisningen. LÄS MER
2. Gemensamt, värdefullt och viktigt : En kvalitativ studie om kollegiala lärandets betydelse vid bedömning i särskolan med inriktning ämnesområden
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Att arbeta i särskolan med inriktning ämnesområden upplevs som komplext och svårt, framför allt när kunskapsbedömningar ska göras. Syftet med den här studien är därför att öka förståelsen och bidra med kunskap om det kollegiala lärandets betydelse vid bedömning utifrån några lärares erfarenheter och upplevelser. LÄS MER
3. På väg mot formativ bedömning : En kvalitativ studie av sju pedagogers tankar och arbetssätt i särskolan
Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : The main purpose of this study is to examine how teachers in special needs school work with formative assessment. We have used a qualitative approach and conducted interviews to get answers to our questions. LÄS MER
4. Formativ bedömning : En studie om vilka olika synsätt på formativ bedömning det finns bland lärare i särskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,Sammanfattning : .... LÄS MER
5. Hur lärare i särskolan arbetar med formativ bedömning och återkoppling : Betydelsen av feedback, kamratbedömning och självvärdering
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Särskolan kritiseras av Skolverket för att vara omsorgsbetonad och formativ bedömning lyfts fram som ett sätt att göra verksamheten mer kunskapsinriktad. Studier visar att det saknas fokus på bedömningsfrågor i särskolan och när det gäller formativ bedömning har det inte skett någon systematisk forskning. LÄS MER