Sökning: "formativ bedömning stockholms universitet"

Visar resultat 1 - 5 av 33 uppsatser innehållade orden formativ bedömning stockholms universitet.

  1. 1. Bedömning och strategier i bildlärares undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Josefin Christensen; Li Hirvonen; [2023]
    Nyckelord :Art instruction; framework factors; assessment strategies; formative and summative assessment.; Bildämnet; ramfaktorer; bedömningsstrategier; formativ- och summativ bedömning.;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker bedömning och strategier i bildundervisningen. Forskningsfrågorna syftar till att synliggöra vad verksamma bildlärare bedömer i elevernas arbeten, vilka bedömningsstrategier de använder sig av samt vilka utmaningar som kan urskiljas vid bedömningsarbete och betygssättning. LÄS MER

  2. 2. Bedömningsmatriser : ― En kvalitativ studie gällande hur lärare som undervisar i de estetiska och praktiska ämnena använder sig av olikabedömningsmatriser i undervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Cornelia Lötbring; [2022]
    Nyckelord :Assessment rubrics; Formative assessment; Phenomenography; Rubrics; Summativeassessment; Task-oriented rubrics; Teachers ; Bedömningsmatriser; Fenomenografi; Formativ bedömning; Matriser; Lärare; Summativbedömning; Uppgiftsnära matriser;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate how teachers who teach aesthetic and practical subjects use different assessment rubrics in teaching. The study is based on phenomenographic theory, which makes this a qualitative interview study. LÄS MER

  3. 3. Mellanstadieelevers uppfattningar om bedömning av skrivande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Julia Elebrandt; Melina Sagulin; [2022]
    Nyckelord :elevuppfattningar; elevtexter; formativ bedömning; summativ bedömning;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att belysa mellanstadieelevers uppfattningar om bedömning i svenska, med fokus på skrivande. Studien utgår från tre forskningsfrågor där den första frågan syftar till att besvara i vilka situationer i undervisningen eleverna upplever att de blir bedömda på sina texter. LÄS MER

  4. 4. Kamratbedömning i läromedel, läroplaner och stödmaterial : En kvalitativ studie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Stefan Holmquist; [2021]
    Nyckelord :peer assessment; formative assessment; textbooks; curricula; support material; kamratbedömning; formativ bedömning; läromedel; läroplan; stödmaterial;

    Sammanfattning : The overall purpose of this study is to make a comparative analysis between how peer assessment is presented and expressed in textbooks intended for the Swedish subject in grades 7–9 and in textbooks for upper secondary school. A sub-purpose is to set the content of the textbooks against what is stipulated in the two Swedish school curricula with regard to how peer assessment should be practiced by Swedish teachers. LÄS MER

  5. 5. Bedömning av engelska i ljuset av Betygsutredningens förslag : En kvalitativ studie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Malin Beskow; Josefine Bergström; [2021]
    Nyckelord :Betygsutredningen 2018; ämnesbetyg; formativ bedömning; likvärdighet; lärarkognition.;

    Sammanfattning : The Swedish school system has undergone some major transformations during the last thirty years. Another alteration is currently in the making, suggested by Betygsutredningen 2018, on behalf of the Swedish government, with some of the changes due to come into practice at the start of the 2022 autumn term. LÄS MER