Sökning: "formativ bedömning validitet och reliabilitet"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden formativ bedömning validitet och reliabilitet.

  1. 1. Är det en likvärdig bedömning? : En enkätundersökning om likvärdig bedömning i samhällskunskap för årskurs 1-3.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Marcus Ånesjö; [2021]
    Nyckelord :Social studies; Grades 1-3; Equival assessment; Formative assessment; Summative assessment; Frameworks factors and Governing documents; Samhällskunskap; Årskurs 1-3; Likvärdig bedömning; Formativ bedömning; Summativ bedömning; Ramfaktorer och Styrdokument;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att synliggöra vilka former av arbets- och bedömningsmetoder som lärare väljer att använda sig av för att bedöma elevernas kunskaper och genom detta studera hur dessa kan betraktas som likvärdiga i ämnet samhällskunskap, årskurs 1-3. Syftet är även att synliggöra hur lärare som undervisar i ämnet, årskurs 1-3 uppfattar ramfaktorer, och ställa detta mot tidigare forskning huruvida faktorer kan påverka lärares förutsättningar att bedöma eleverna likvärdigt. LÄS MER

  2. 2. Bedömning av läsförståelse : En kvalitativ undersökning av några lärares förutsättningar och inställningar till bedömning av läsförståelse.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Veronica Semerson; Frida Billerud; [2019]
    Nyckelord :bedömning; formativ bedömning; läsförståelse; reliabilitet; summativ bedömning; validitet;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att ta reda på om några lärare anser att bedömning av läsförståelse har betydelse för elevers läsförståelseutveckling, samt belysa hur lärarna ser på sina förutsättningar att bedöma läsförståelse. Lärarnas tankar om ämnet exponeras genom semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  3. 3. (O)lika för alla : En undersökning om likvärdigheten i bedömningen av det nationella provets skriftliga del i engelska 6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Elin Lagerstedt; [2017]
    Nyckelord :Engelska; likvärdighet; validitet och reliabilitet; nationella prov; formativ och summativ bedömning; bedömning för lärande.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att ur ett likvärdighetsperspektiv undersöka den summativa bedömningen av det nationella provets skriftliga delprov i engelska 6. Fem lärare med olika lång erfarenhet av undervisning och bedömning i engelska har fått ge ett betyg på samma fem elevtexter. LÄS MER

  4. 4. Co-Creative Learning - using IT to Visualise Progression (CIP) : En studie av former för systematiskt kvalitetsarbete på klassrumsnivå

    Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för kvalitetsteknik, maskinteknik och matematik

    Författare :Nina Bergdahl; [2016]
    Nyckelord :Systematic quality management; PDCA; teaching quality; progression; learning loops; Co-Creative Learning using IT to Visualise Progression; Formative assessment in the virtual portfolio; Appreciative Leadership; Systematiskt kvalitetsarbete; PDCA; undervisningskvalitet; progression; lärandeloopar; Co-Creative Learning; Formativ bedömning i virtuell portfolio; Appreciative Leadership;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att dels att förstå hur systematiskt kvalitetsarbete kan se ut på klassrumsnivå och dels vad det innebär att tillämpa det utifrån elevperspektiv, och dels att jämföra hur elevernas måluppfyllelse utvecklats i jämförelse med en kontrollgrupp. Resultatet av detta har fört med sig att examensarbetet bidrar med ett föreslag på hur kvalitetsarbete kan ske på klassrumsnivå; här kallat Co Creative Learning - using IT to Visualise Progression (CIP). LÄS MER

  5. 5. Hur sker bedömning i hem- och konsumentkunskap? Hem- och konsumentkunskapslärares förhållningssätt kring bedömning.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Pierre Ingvarsson; Katarina Wallin; [2015]
    Nyckelord :Bedömning; formativ; summativ; validitet; reliabil;

    Sammanfattning : SammanfattningAtt vara lärare i hem- och konsumentkunskap innebär ofta att arbeta på egen hand med planering, bedömningoch utvärdering och studiens syfte ligger i att synliggöra och analysera hem- och konsumentkunskapsläraresförhållningssätt relaterat till bedömning i skolan. Frågor som rör problemområdet handlar om vilka strategierinom bedömning som kan identifieras hos några lärare i hem- och konsumentkunskap samt hur lärarna förhållersig till formativ respektive summativ bedömning. LÄS MER