Sökning: "formativ och bedömning och kritik"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden formativ och bedömning och kritik.

  1. 1. Kamratrespons i svenskundervisningen : Lärare och elevers upplevelser av att använda kamratrespons i skrivundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Frida Nilsson; Ida Weinebrandt; [2021]
    Nyckelord :kamratrespons; respons; återkoppling; responsnivåer; formativ bedömning; svårigheter; möjligheter; skrivundervisning;

    Sammanfattning : Respons är en del i formativ bedömning och syftar till att ge information om hur bra en text är. Genom respons kan elever utveckla sitt skrivande och komma närmare det ut-satta målet (Sadler 1989, s. 120–121). LÄS MER

  2. 2. Var är jag, vart ska jag och hur når jag dit? En deskriptiv studie om att införa formativ bedömning i undervisningen på sfi.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Carina Haglind Ahnstedt; [2018-02-08]
    Nyckelord :formativ bedömning; sfi; bedömning för lärande;

    Sammanfattning : Jag har studerat hur en skola arbetar med att införa och utveckla formativa arbetssätt i undervisningen i svenska för invandrare (sfi). På skolan studerar runt tusen vuxna sfi-elever och cirka 30 sfi-lärare undervisar i svenska som andraspråk. LÄS MER

  3. 3. Svårigheter och utmaningar med formativ bedömning : En kvalitativ studie ur ett elevperspektiv.

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jenny Bromell; [2017]
    Nyckelord :Formativ bedömning; elevperspektiv; svårigheter och utmaningar;

    Sammanfattning : SammanfattningFormativ bedömning även kallad bedömning för lärande har som syfte att främja elevers lärande istället för att ge ett betyg eller gradering. Stora satsningar har gjorts både internationellt och nationellt för att implementera formativ bedömning i skolan. LÄS MER

  4. 4. Formativ bedömning i svensk- och matematikundervisning : En kvalitativ studie med fokus på problem och svårigheter

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Ellinor Eriksson; [2017]
    Nyckelord :Formativ bedömning; svårigheter och utmaningar; svenskundervisning; matematikundervisning;

    Sammanfattning : Formativ bedömning även kallad bedömning för lärande syftar till att utveckla elevernas kunskap och inte bara gradera dem efter deras prestationer. Begreppet har fått stor spridning i utbildningsdebatten under de senaste åren både internationellt och nationellt. LÄS MER

  5. 5. Den klingande responsen : En uppsats om musiklärares formativa återkoppling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Daniel Ruborg; [2016]
    Nyckelord :Formativ; bedömning; återkoppling; feedback; initiativ; respons; dialogism; musik; lärare; undervisning; kommunikation; gymnasiet; instrument eller sång;

    Sammanfattning : Detta självständiga arbete på avancerad nivå inom ämnet musikpedagogik tar upp frågor som berör formativ återkoppling och formativ bedömning. Syftet med uppsatsen är att försöka ta reda på vad lärare i gymnasiekursen Instrument eller sång menar med återkoppling, samt vad de ger återkoppling på och hur de sedan gör detta. LÄS MER