Sökning: "formative assessment."

Visar resultat 11 - 15 av 380 uppsatser innehållade orden formative assessment..

  1. 11. Évaluation formative et retours correctifs en classe de FLE. : Une étude de cas au lycée suédois .

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :Galaxie Béchy; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Assessment for learning or formative assessment and feedback are useful tools for teaching and learning. Researchers demonstrated their effectiveness through a great number of international examples. Swedish policy integrated them in their official documents. LÄS MER

  2. 12. Teachers’ experiences of formative assessment in Swedish introductory programmesM

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Anders Wåke; [2023]
    Nyckelord :formative assessment; teachers’ experience; teachers’ beliefs; introductory programmes; motivation; formativ bedömning; lärares erfarenheter; lärares beliefs; introduktionsprogram; motivation;

    Sammanfattning : The policy and mission of the Swedish upper secondary school highlight the importance of developing students’ learning. Formative assessment is commonly used for this purpose. However, a prerequisite for formative assessment is a consensus between the student and the teacher. LÄS MER

  3. 13. Formativ bedömning i slöjd : En kvalitativ studie med utgångspunkt i slöjdlärares beskrivningar av sitt arbete med formativ bedömning av högstadieelevers förmågor vad gäller formgivning, framställning, idéutveckling och reflektion kring arbetsprocess och resultat

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik

    Författare :Hanna Butler; [2023]
    Nyckelord :Formativ bedömning; återkoppling; lärande; slöjd;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie syftar till att undersöka hur lärare i slöjdämnet beskriver sin erfarenhet av att arbeta med formativ bedömning när det gäller elevers förmåga att formge och framställa, förmåga att utveckla idéer samt förmåga att reflektera över arbetsprocesser och resultat. Studien bygger på semistrukturerade intervjuer med fem yrkesverksamma slöjdlärare som undervisar på högstadiet. LÄS MER

  4. 14. Analysing and Teaching the Optics of the Eye

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Moa Volny; [2023]
    Nyckelord :Visual optics; Myopia; Peripheral vision; Peer assessment; Formative feedback; Visuell optik; Myopi; Perifer syn; Kamratbedömning; Formativ återkoppling;

    Sammanfattning : Human vision is one of the most important senses, but recently near-sightedness is growing among the population. To investigate this progression, the pheripery of the eye is being studied. Therefore, new methods are developed to examine peripheral vision. LÄS MER

  5. 15. Hur interna och externa faktorer påverkar samhällskunskapslärares formativa bedömning : En intervjustudie med samhällskunskapslärare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Filip Johansson; [2023]
    Nyckelord :Formative assessment; external factors; internal factors; frame factor theory; upper secondary school; social science teachers; Formativ bedömning; externa faktorer; interna faktorer; ramfaktorteori; gymnasieskolan; samhällskunskapslärare;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa hur gymnasielärare i samhällskunskap använder formativ bedömning, hur detta påverkas av interna och externa faktorer samt vilka förutsättningar att ge formativ bedömning som respondenterna beskriver som specifika för samhällskunskap. Studiens resultat baseras på semistrukturerade intervjuer med sex gymnasielärare i samhällskunskap. LÄS MER