Avancerad sökning

Hittade 2 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Prov i samhällskunskap. En kvalitativ studie av provkonstruktioner i Samhällskunkspa 1b.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Katja Pekka; [2020-06-18]
    Nyckelord :samhällskunskap; ämnestradition; ämnessyn; formell och verkställd läroplan; prov;

    Sammanfattning : Samhällskunskapen är ett historiskt ungt ämne med en tvärvetenskaplig karaktär som ska han-tera ett omfattande stoffinnehåll och syftar till att främja elevers kunskaper, vetenskapliga ar-betssätt och medborgarskap. Ämnets läroplan har beskrivits som otydlig med ett stort tolknings-utrymme samtidigt som den ämnesspecifika didaktiken beskrivits som outvecklad eller splitt-rad. LÄS MER

  2. 2. Krav, möjligheter och gränser i fostrandet av den kritiskt tänkande medborgaren

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jens Dahlberg; [2019]
    Nyckelord :fält; habitus; John Goodlad; kapital; klass; kontroversiella frågor; kritiskt tänkande; lärarperspektiv; läroplan; Pierre Bourdieu; samhällskunskap; sociokulturell; upplevelser;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker lärarnas uppfattningar och upplevelse av krav, möjligheter och gränser i fostrandet av kritiskt tänkande medborgare i undervisning om kontroversiella frågor. Uppsatsen är metodologiskt strukturerad enligt John Goodlads läroplanering: formell läroplan, verkställd läroplan och upplevd läroplan. LÄS MER