Sökning: "formella mål motivation"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden formella mål motivation.

  1. 1. Mäta prestation på svenska sjukhus : En kvalitativ studie om hur krissituationer påverkar prestationsmätning

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Redovisning

    Författare :Amanda Björkegren; William Janurberg; Malin Törnblom; [2022]
    Nyckelord :Performance measurement; appraisal; crisis; employee perspective; motivation; Prestationsmätning; kris; medarbetarperspektiv; motivation;

    Sammanfattning : Prestationsmätning används inom organisationer för att bland annat utvärdera, förbättra, motivera och styra organisationer i önskad riktning. Med New Public Management reformer ökades fokuset på att styra och mäta resultat mer effektivt inom den offentliga sektorn. LÄS MER

  2. 2. Belöningssystem ur olika perspektiv : En studie om belöningssystem i försäljningsföretag inom den privata tjänstesektorn

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Rasmus Lennartsson; Oliver Carlsson; Mattias Brandt; [2017]
    Nyckelord :Reward system; contingency theory; private service sector; motivation; rewards; Belöningssystem; contingency theory; tjänstesektor; motivation; belöningar;

    Sammanfattning : Kandidatuppsats, Civilekonomprogrammet, Ekonomihögskolan vid Linnéuniversitetet i Växjö, 2FE24E   Titel: Belöningssystem ur olika perspektiv Författare: Mattias Brandt, Oliver Carlsson och Rasmus Lennartsson Examinator: Elin Funck Handledare: Anders Jerreling   Bakgrund och problemdiskussion: Den privata tjänstesektorn står för över halva Sveriges BNP och med en nedåtgående rörelsemarginal för denna bransch utgör ekonomistyrning en viktig funktion. Inom ekonomistyrning ingår flertalet olika styrmedel där belöningssystem utgör en del av företagens styrmix. LÄS MER

  3. 3. Motivation i startupföretag : En kvalitativ studie på hur VD:n i ett startupföretag ser på motivation utifrån Self Determination Theory

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Anna Löfgren; Björn Lindgren; [2015]
    Nyckelord :Motivation; Startup; Startupföretag; SDT; Self-Determination Theory;

    Sammanfattning : Det råder idag ett affärsklimat som ständigt förändras där entreprenörskap och innovation är viktiga ingredienser i ett samhällsekonomiskt utvecklingsperspektiv. Varje är startas många företag med ambition att växa till större väletablerade företag på längre sikt, men många nystartade företag har också svårt att överleva. LÄS MER

  4. 4. Delaktighet och mening för alla elever. En etnografisk studie om elevplaner som redskap för elevers lärande i den pedagogiska praktiken

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Helena Calestam; [2012-10-29]
    Nyckelord :delaktighet; individuella utvecklingsplaner; åtgärdsprogram; formativ bedömning; motivation;

    Sammanfattning : Syfte: Huvudsyftet med studien är att undersöka hur delaktighet och upplevelsen av mening i skolarbetet kan stärkas i en skola för alla, samt hur elevers aktiva reflekterande kring arbetet med elevplaner bidrar till det egna lärandet. Studien fokuserar både lärares och elevers perspektiv genom följande tre frågeställningar: 1. LÄS MER

  5. 5. Kompetensutveckling vid Umeå Universitet : - Ett samspel mellan individ, organisation och pedagogisk handlingsplan

    Kandidat-uppsats, Pedagogiska institutionen

    Författare :Josefine Brändström; Ronja Halling; [2012]
    Nyckelord :Kompetens; kompetensutveckling; lärande; motivation; drivkrafter; organisationsstruktur;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur lärarna vid Umeå universitet uppfattar den egna kompetensutvecklingen samt hur deras uppfattningar stämmer överens med universitetets pedagogiska handlingsplan. De forskningsfrågor vi hade för avsikt att undersöka var: (1) hur ser möjligheterna ut till kompetensutveckling, (2) existerar det en överensstämmelse mellan kompetensutveckling och arbetsuppgifter, (3) vad skapar motivation och drivkrafter till kompetensutveckling och (4) hur stämmer berättelserna överens med universitetets pedagogiska handlingsplan; dess mål och aktiviteter? För att få svar på våra forskningsfrågor har vi genomfört sju semi-strukturerade intervjuer. LÄS MER