Sökning: "formellt lärande"

Visar resultat 21 - 25 av 203 uppsatser innehållade orden formellt lärande.

  1. 21. Rektorers perspektiv på lärares utmaningar med att undervisa om programmering i teknikämnet åk 4–6 : En studie utifrån implementeringsteorin

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Malin Lager; Matilda Störby; Saga Ahnstedt; [2022]
    Nyckelord :Programming; curriculum; technology teacher; challenges; principals; Programmering; läroplan; tekniklärare; utmaningar; rektorer;

    Sammanfattning : Programmering implementerades formellt i juli 2018 i den svenska läroplanen och krävde att alla tekniklärare i grundskolan integrerade programmering i sin undervisning. Den här uppsatsen bygger på en enkätundersökning där totalt 91 rektorer i Sydsverige har medverkat för att få fram deras perspektiv på utmaningar med den nya reformen. LÄS MER

  2. 22. Lärares utmaningar med att undervisa om programmering i teknikämnet för årskurs 4–6 : En systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Malin Lager; Matilda Störby; Saga Ahnstedt; [2022]
    Nyckelord :Programming; curriculum; challenges; technology teacher; Programmering; läroplan; utmaningar; tekniklärare;

    Sammanfattning : Programmering implementerades formellt i juli 2018 i den svenska läroplanen. Litteraturöversikten som beskrivs i denna artikel undersöker vilka utmaningar tekniklärare upplever med den nya reformen. Under databearbetningen identifierades flera utmaningar. Ett av huvudfynden är lärares upplevda bristande yrkeskunskap. LÄS MER

  3. 23. Kunskapen bakom beslut : En fenomenografisk studie om utvecklingen och användandet av relevanta kunskaper vid beslutsfattande

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Herman Tollerud; [2022]
    Nyckelord :Fenomenologi; Fenomenografi; Beslut; Beslutskontext; Pedagogik; Arbetslivserfarenheter; Informellt lärande; Formellt lärande; Tyst lärande; Kunskapsutveckling; Arbetslivspedagogik; Handlingsteori;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka vilka typer av kunskaper som är relevanta vid chefers beslutsfattande samt hur de lär sig och använder dessa kunskaper. Studien var fenomenografisk och data samlades in genom semistrukturerade intervjuer. Genom ett stratifierat urval valdes chefer som uppfyllde vissa kriterier. LÄS MER

  4. 24. "Få ihop det där livspusslet" : En studie om samspelet mellan heltidsstudier, deltidsarbete och studentliv med fokus på formellt och informellt lärande

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Karin Olander; Alicia Johansson; [2022]
    Nyckelord :Heltidsstudier; deltidsarbete; studentliv; konsekvenser; informellt lärande; formellt lärande;

    Sammanfattning : I takt med att antalet som studerar på universitet eller högskola ökar, ökar även konkurrensen på arbetsmarknaden. För att bli mer konkurrenskraftig på arbetsmarknaden väljer fler studenter att arbeta deltid under studieperioden. LÄS MER

  5. 25. Möjliggöra, förmedla och motivera! : En studie om motivation till formellt och informellt arbetsplatslärande inom kommuner och privata verksamheter

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Tilda Nordström; Malin Erson; [2022]
    Nyckelord :Workplace learning; formal learning; informal learning; motivation; Arbetsplatslärande; formellt lärande; informellt lärande; motivation;

    Sammanfattning : Mot bakgrund av att det ur både ett samhälls- och individperspektiv är viktigt att anställda utvecklas i samma takt som arbetsmarknaden syftar denna studie till att få en ökad förståelse för hur olika verksamheter arbetar med arbetsplatslärande och med att motivera personalen till ett arbetsplatslärande. Den kvalitativa studien som genomförs behandlar kommunala och privata verksamheters arbete med att motivera sin personal till formellt och informellt arbetsplatslärande. LÄS MER