Sökning: "formellt lärande"

Visar resultat 6 - 10 av 203 uppsatser innehållade orden formellt lärande.

  1. 6. Discord i lärande, ett studentperspektiv

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för informatik

    Författare :Anton Aursnes; Ludvig Dageson; [2023]
    Nyckelord :Community of Inquiry; Interaktionsmetoder; Discord; Formellt lärande; Business and Economics;

    Sammanfattning : Denna studie utforskar erfarenheterna hos informatikstudenter vid Lunds universitet av att an-vända sociala medieplattformen Discord som en del av deras högre utbildning. Syftet med studien är att undersöka hur studenterna använder den, och deras uppfattade för- och nackdelar inom högre utbildning. LÄS MER

  2. 7. Formellt och informellt lärande inom musikproduktion : Skillnader och likheter mellan självlärda och utbildade musikproducenter

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Sebastian Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Musikproduktion; utbildning; lärosätt; musikproducent; självlärd;

    Sammanfattning : Denna studie behandlar området om inlärning av musikproduktion avgränsat till inlärning via högskola eller via självinlärning. Syftet med denna undersökning är att klargöra vilka fördelar och nackdelar det finns med att lära sig via utbildning gentemot att lära sig på egen hand utifrån dessa tre huvudområden, lärosätt, kunskap och jobbmöjligheter. LÄS MER

  3. 8. Språket inom matematikämnet : En undersökning av elevernas förståelse och användning av matematiska begrepp

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Ghadir Hamoud; [2023]
    Nyckelord :Matematiska begrepp; terminologi; vardagliga ord; formella och Informella ord; informellt språk.;

    Sammanfattning : Syftet med min studie är att undersöka hur matematiska begrepp påverkar elevernas lärande, samt lärarens användning av informellt och formellt språk i undervisningen. Studien fokuserar på termernas betydelse i det övergripande sammanhanget och hur de kan vara en avgörande faktor för lärarens yrke och arbete. LÄS MER

  4. 9. AKK i det vardagliga arbetet inom LSS-gruppboende : En kvalitativ studie om Alternativ och Kompletterande Kommunikation

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Sofia Andersson; Lena Wikstedt; [2023]
    Nyckelord :Alternativ och Kompletterande Kommunikation; AKK; Kommunikation; Vuxna; Gruppboende; Kommunikationssvårigheter; Delaktighet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur Alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) används i det vardagliga arbetet inom LSS-gruppbostäder, samt på vilka sätt personalen upplever att användningen av AKK kan leda till ökad delaktighet för brukaren. Studien är en kvalitativ ansats med deltagare som är anställda inom LSS-gruppbostäder och omfattar sex stycken informanter. LÄS MER

  5. 10. Att utveckla pedagogisk skicklighet inom doktorandhandledning : Handledares upplevelse av stöd inom organisationen

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Bianca Rosenius; Reshad Naimi; [2023]
    Nyckelord :Doktorandhandledning; handledarperspektiv; pedagogisk skicklighet; formellt- och informellt lärande; organisatoriskt stöd; aktör-nätverksteori;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om pedagogisk skicklighet inom doktorandhandledning. Den handlar också om vad som stödjer handledare inom ramen för deras organisation, samt om vilka effekter detta stöd får för handledarnas utvecklande av pedagogisk skicklighet. LÄS MER