Sökning: "formellt matematikspråk"
Hittade 4 uppsatser innehållade orden formellt matematikspråk.
1. Gånger lika med produkt – det är frågan : En studie om lärares användande av det informella vardagsspråket och det formella matematikspråket
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : This study was based on our common interest in teachers’ use of language in algebra teaching. The purpose of the study is to investigate the teachers’ use of concepts in algebra teaching and to gain in-depth knowledge of how the teachers use formal mathematical language and informal everyday language. LÄS MER
2. Flerspråkighet i matematikundervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Forskning visar att matematikinlärning kan vara problematisk för flerspråkiga elever och att lärare skulle behöva mer kunskap i området. Forskningen visar vidare att lärare tenderar att missgynna de lärandemöjligheter som flerspråkiga elever behöver och att lärarens förhållningssätt till flerspråkigheten i klassrummet avgör vilken lärandemiljö som skapas. LÄS MER
3. Glosor i matte? : En kvalitativ studie om fem lärares användning av formellt/informellt matematikspråk samt om deras uppfattning om dessa två begrepp
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för matematik och matematisk statistikSammanfattning : Språket i matematiken är speciellt på många sätt – det är abstrakt, precist och kan innehålla ord som även finns i det språket vi använder i vardagen. Också ord och begrepp som räknas som rent matematiska kan vara mer eller mindre korrekta beroende på sammanhang. LÄS MER
4. Matematikspråk och kommunikation
Kandidat-uppsats, Lärarhögskolan i StockholmSammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att fördjupa vår förståelse kring matematikspråk och kommunikation som verktyg i matematikundervisningen. Detta har sökts svar på genom att observera och intervjua tre stycken matematiklärare i grundskolans lägre åldrar. LÄS MER