Sökning: "formellt skrivande"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden formellt skrivande.

  1. 1. Har du blivit formellt inbjuden? : En studie om hur lärare undervisar om formella texter ur ett kompensatoriskt perspektiv och ett sociokulturellt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Rickard Hammar; [2024]
    Nyckelord :formellt skrivande; likvärdig utbildning; kompensatoriska anpassningar; formella genrer;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ studie med syfte att undersöka hur fem legitimerade svensklärare undervisar om det formella textskrivandet i kursen svenska 2 på gymnasienivå. Studien har ett kompensatoriskt perspektiv då skolan och dess lärare ska se till att alla elever får chans att nå så långt de kan. LÄS MER

  2. 2. De kan man säga, men inte skriva! En studie av elevers felanvändning av det i svenskundervisningens skrivande

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Lina Sandberg; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att skapa förståelse för hur ungdomar felanvänder DET i formellt textskrivande i skolan genom att studera fenomenet utifrån olika infallsvinklar, analysmetoder och material. Ungdomars felanvändning av DET har inte tidigare undersökts på detta sätt, så en teoretisk analysmodell har utformats där perspektiven fritidsskrivande, skrivundervisning och elevers föreställningar om språkliga normer lyfts fram. LÄS MER

  3. 3. Elever som skriver för att delta : En kvalitativ studie om deltagande skrivande i årskurs 6

    M1-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Sanna Elebro; Linnea Hedin; [2019]
    Nyckelord :Luke Freebodys repertoarmodell; critical literacy; göra sin röst hörd; deltagande skrivande; mellanstadiet.;

    Sammanfattning : Deltagande skrivande handlar om ett formellt eller informellt skrivande för att delta som medborgare i samhället genom att exempelvis skriva en insändare eller ett sms. Deltagande skrivande skapar möjlighet för samhällsmedborgare att göra sin röst hörd. LÄS MER

  4. 4. De obändiga : Formellt och informellt lärande i den svenska hästvärlden

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Etnologi

    Författare :Nicole Pergament Crona; [2018]
    Nyckelord :Häst. Människa. Relationer. Maktmotstånd. Lärande. Kunskap. Kunskapsvägar. Human-animal studies HAS . Kritiska djurstudier. The animal turn. Multispecies perspective. Autoetnografi. Experimentellt skrivande.;

    Sammanfattning : I anslutning till det ökade vetenskapliga intresset för relationen djur – människa ämnar jag här undersöka varför många hästmänniskor söker sig informella kunskapsvägar, vägar som inte sällan står i strid med hegemoniska diskurser och maktstrukturer inom den svenska hästvärlden. Mina frågeställningar är följande: Hur ser den formella kunskapsvägen i Hästsverige ut och varför tycks det finnas ett motstånd mot denna? Hur ser motståndet ut? Vad är det man väljer bort? Vad söker man istället? Materialet består av intervjuer med människor som valt informella sätt att nå kunskap om hästar, författarens egna erfarenheter samt texter som behandlar den svenska hästvärlden i stort. LÄS MER

  5. 5. ”Man kan döda genom att göra det för formellt” : En intervjustudie av sju lärares skrivdiskurser i årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Ida Backström; Johanna Karlsson Falk; [2017]
    Nyckelord :writing instruction; grade 3; Swedish; national tests; writing discourses; skrivundervisning; årskurs 3; svenska; nationella prov; skrivdiskurs; intervju;

    Sammanfattning : Skrivundervisning påverkas av lärares föreställningar om skrivande, skrivinlärning och vad som bedöms som godtagbart skrivande. För att ta reda på sju lärares didaktiska val i skrivundervisningen har föreliggande studie undersökt deras uppfattningar om skrivundervisningen i årskurs 3 utifrån Ivaničs skrivdiskurser. LÄS MER