Sökning: "formge"

Visar resultat 1 - 5 av 129 uppsatser innehållade ordet formge.

  1. 1. Fem stolar i en : Hur möbeltapetserarens kunskap om textil form och hantverk kan förändra upplevelsen av en stol

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Malmstens Linköpings universitet

    Författare :Charlotte Samuelsson; [2023]
    Nyckelord :Möbeltapetsering; design; formgivning; hållbarhet; produktutveckling; stolsöverdrag; överdrag; textil; möbelhistoria; hantverk; estetik; funktion; ergonomi; gummistolen; stolen NON; Komplot Design; Källemo;

    Sammanfattning : I detta examensarbete har jag utforskat hur möbeltapetserarens kunskap om textil formgivning och hantverk kan utnyttjas för att uppdatera produkten stolsöverdrag. Mitt mål var att formge, produktutveckla och tillverka prototyper av stolsöverdrag till stolen NON, designad av Komplot Design för Källemo. LÄS MER

  2. 2. Formativ bedömning i slöjd : En kvalitativ studie med utgångspunkt i slöjdlärares beskrivningar av sitt arbete med formativ bedömning av högstadieelevers förmågor vad gäller formgivning, framställning, idéutveckling och reflektion kring arbetsprocess och resultat

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik

    Författare :Hanna Butler; [2023]
    Nyckelord :Formativ bedömning; återkoppling; lärande; slöjd;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie syftar till att undersöka hur lärare i slöjdämnet beskriver sin erfarenhet av att arbeta med formativ bedömning när det gäller elevers förmåga att formge och framställa, förmåga att utveckla idéer samt förmåga att reflektera över arbetsprocesser och resultat. Studien bygger på semistrukturerade intervjuer med fem yrkesverksamma slöjdlärare som undervisar på högstadiet. LÄS MER

  3. 3. Design for all i en lärandemiljö : Kan man designa en skolmöbel för många typer av individer?

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Malmstens Linköpings universitet

    Författare :Josefine Borgelind Kaiser; [2023]
    Nyckelord :Furniture design; Design; Wood; Design for all; Design process; Learning environment; Classroom; School furniture; Children furniture; Customized furniture; Learning aids; ADHD; Individual needs; Different needs; Ergonomics; Möbeldesign; Design; Formgivning; Form; Trä; Design för alla; Designprocess; Lärandemiljö; Fysisk lärmiljö; Klassrum; Skolmiljö; Skolmöbler; Barnmöbler; Anpassade möbler; Hjälpmedel; ADHD; Individuella behov; Varierande behov; Ergonomi;

    Sammanfattning : I detta examensarbete utforskar jag hur en kan arbeta med en designprocess i möbler för en skolmiljö med ett bredare fokus än vad möblerna på marknaden är idag. Genom att utgå från barn i klassrummet med varierande behov, hoppas jag på att designa skolmöbler som passar fler individer. LÄS MER

  4. 4. Att formge social struktur : En intervjustudie med arkitekter om deras roll i att påverka samhällsstrukturer

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Cecilia Sundström; [2023]
    Nyckelord :Arkitektur; Arkitekter; Arkitekturupproret; Samhällsstrukturer; Sociala rum; Rumslig produktion;

    Sammanfattning : Arkitektens uppgift är att gestalta den fysiska miljö som utgör fonden för vårt vardagsliv, där samhällets sociala strukturer formas och omformas. Mot bakgrund av den kritik som i samhällsdebatten riktats mot arkitekter – som antas stå bakom ’själlösa’ byggnader, ’fyrkantiga lådor’ eller miljonprogrammets höghus som antas påverka brukare negativt – ämnar den här uppsatsen undersöka arkitekters egen uppfattning av sin roll i att påverka samhällsstrukturer. LÄS MER

  5. 5. Att formge Norbergs platsidentitet : ett gestaltningsförslag för parkstråket längs med Norbergsån

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Stina Hjertén; Sara Westbom; [2023]
    Nyckelord :Platsidentitet; place identity; Edward Relph; John Montgomery; Norberg; kulturhistoriska värden; å-stråk;

    Sammanfattning : Detta arbete handlar om att tolka en plats och som utomstående betraktare förstå dess identitet. Att tolka en plats handlar om att förstå vad som gör platsen speciell, därav syftar arbetet till att undersöka en platsidentitet, vad som kännetecknar den och hur den kan ta sig uttryck i en gestaltning. LÄS MER