Sökning: "formuleringar individuella utvecklingsplaner"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden formuleringar individuella utvecklingsplaner.

  1. 1. Individuella utvecklingsplaner – för ökad måluppfyllelse? : Hur lärare uppfattar den ökade dokumenteringens effekt på måluppfyllelsen

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Heléne Nimby; Emelie Thoresson; [2012]
    Nyckelord :Bedömning; formuleringsarenan; individuell utvecklingsplan IUP ; måluppfyllelse; realiseringsarenan;

    Sammanfattning : 2006 infördes de individuella utvecklingsplanerna med skriftliga omdömen för att öka elevernas måluppfyllelse (IUP). Forskning har visat att implementeringstiden är lång vid förändringar i skolan, samt att lite utbildning har erbjudits gällande dokumentationens utformande och innehåll. LÄS MER

  2. 2. Verksamhetsinriktade IUP med schabloniserande och normbärande uttryck för barns lärande och utveckling : En studie om individuella utvecklingsplaner i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Camilla Andersson; Karin Malmqvist; [2010]
    Nyckelord :IUP; individuella utvecklingsplaner; förskola; språk; bedömning; normalisering; utvärdering; utvecklingsplan;

    Sammanfattning : Två förskolors gemensamma IUP-dokument granskades genom en dokumentstudie. I granskningen låg fokus på hur uttrycken kring barns lärande och utveckling framskrevs samt hur uttrycken riktade sig - mot barnen eller mot verksamheten? Dokumentstudien genomfördes via en kvalitativ induktiv innehållsanalys. LÄS MER

  3. 3. Individuella utvecklingsplaner : Ett redskap som utvecklar elevernas lärande?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik

    Författare :Åsa Vikström; [2009]
    Nyckelord :Individual development plans; teaching; IUP; individuella utvecklingsplaner; pedagogisk dokumentation; utvecklingssamtal; bedömning; kunskap; lärande;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att beskriva hur IUP som fenomen fungerar i skolan. Frågeställningarna för studien har berört vilka konsekvenser arbetet med IUP anses ha för elevernas måluppfyllelse, vilka möjligheter och hinder IUP ger med tanke på elevernas lärande, samt hur attityden kring IUP ser ut för pedagoger och elever. LÄS MER

  4. 4. Ordval och formuleringar i den individuella utvecklingsplanen : – en analys av tänkbara konsekvenser för eleverna

    M1-uppsats, Stockholms universitet; Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Therése Nylin; [2009]
    Nyckelord :individuell utvecklingsplan; skriftlig bedömning; ordval; formuleringar; språkbruk; språkpåverkan;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att granska hur ordvalen och formuleringarna kring elevernas kunskapsutveckling är utformade i den individuella utvecklingsplanen i en skola i Mellansverige, samt analysera vad denna utformning kan betyda för eleverna. Metoden som används består av litteraturstudier och textanalys av 22 individuella utvecklingsplaner. LÄS MER

  5. 5. Individuella utvecklingsplaner : Språk och fokus - en analys av skriftliga formuleringar

    Kandidat-uppsats, Lärarhögskolan i Stockholm

    Författare :Anne Lilienberg Cohn; Marie Sundberg; [2008]
    Nyckelord :bristfokus; individuella utvecklingsplaner; IUP; individuell planering; yrkesspråk;

    Sammanfattning : Syftet med vår undersökning var att få kunskap om hur lärare skriftligt formulerar mål och tillvägagångssätt i individuella utvecklingsplaner. Därför undersökte vi vilket fokus lärare har när de formulerar sig i individuella utvecklingsplaner. LÄS MER