Sökning: "formuleringar skriftliga omdömen"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden formuleringar skriftliga omdömen.

  1. 1. Individuella utvecklingsplaner – för ökad måluppfyllelse? : Hur lärare uppfattar den ökade dokumenteringens effekt på måluppfyllelsen

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Heléne Nimby; Emelie Thoresson; [2012]
    Nyckelord :Bedömning; formuleringsarenan; individuell utvecklingsplan IUP ; måluppfyllelse; realiseringsarenan;

    Sammanfattning : 2006 infördes de individuella utvecklingsplanerna med skriftliga omdömen för att öka elevernas måluppfyllelse (IUP). Forskning har visat att implementeringstiden är lång vid förändringar i skolan, samt att lite utbildning har erbjudits gällande dokumentationens utformande och innehåll. LÄS MER

  2. 2. Innehåll i skriftliga omdömen : en textanalys

    M1-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Carolina Eriksson; Lisa Åström; [2011]
    Nyckelord :Bristfokus; Framgångsperspektiv; skriftliga omdömen; summativ bedömning; formativ bedömning; kunskaps innehåll och övrig utveckling;

    Sammanfattning : Intentionen är att studera innehållet i de skriftliga omdömena utifrån tre olika teman som ställs i relation till varandra. Intentionen är också att studera om några skillnader kan utläsas i årskurs 1-3 gentemot 4-6. Detta är intressant då tidigare studier pekar på svårigheter med utformning av omdömet och en osäkerhet hos lärarna. LÄS MER

  3. 3. Conduct of conduct ... Makt och konstruktion av självreglerande subjekt genom skolans skriftliga omdömen

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Jennie Sivenbring Olsson; [2010-09-06]
    Nyckelord :skriftliga omdömen; makt och vetande; governmentality; diskursanalys; självreglerande subjekt;

    Sammanfattning : Syfte: Sedan 2008 skall alla elever i svensk grundskola få ett skriftligt omdöme över sina kunskaper i de ämnen de läser. Omdömena skall ligga till grund för utvecklingssamtal och formulerandet av en individuell utvecklingsplan. Att skriva dessa omdömen blir en uppgift som gäller större delen av den svenska lärarkåren. LÄS MER

  4. 4. Att döma framåtsyftande : En problematisering av bedömningsbegreppet i aktuell svensk och anglosaxisk forskning

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi; Ämnesavdelningen för didaktik

    Författare :Elisabeth Eriksson; [2009]
    Nyckelord :assessment; assessment for learning; assessment of learning; educational assessment; formative; learning; summative; bedömning; formativ; kunskapsbedömning; lärande; summativ;

    Sammanfattning :       Bedömning inom skolan är något komplext och bedömningsbegrepp likaså, hur de definieras, tolkas och används. Hur bedömning förmedlas till en elev är av stor betydelse för det fortsatta lärandet. Rätt utformad kan denna förmedling resultera i ett ökat engagemang hos eleven och en förbättring av elevens lärande. LÄS MER