Sökning: "forskning genom design"

Visar resultat 1 - 5 av 2294 uppsatser innehållade orden forskning genom design.

  1. 1. “DEN SOM ALDRIG DANSAR FEL, ÄR DEN SOM ALDRIG DANSAR” En kvalitativ intervjustudie om äldre personers upplevelser av gammaldans utifrån ett hälsoperspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Lina Andersson; Elin Boström; [2024-03-27]
    Nyckelord :Traditionell dans; äldre personer; hälsa; gemenskap;

    Sammanfattning : Bakgrund: Att åldras är en naturlig process som kan leda till förändringar i meningsfulla aktiviteter, vilket kan påverka äldre personers hälsa och delaktighet. Arbetsterapeuter möter äldre personer i sin vardag för att delvis upprätthålla hälsan genom aktivitetsbaserade insatser, samt främja självständighet och deltagande i aktiviteter. LÄS MER

  2. 2. Nyhetsmedias framställning av brott: effekter på attribuering av ansvar och straff till förövare

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Ella Bryngelsson; Isabelle Löfqvist; [2024-02-07]
    Nyckelord :crime; news media; attribution; responsibility; sentencing; straff; brott. nyhetsmedia; attribuering; förövare;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att undersöka huruvida nyhetsrapportering påverkar attribuering av ansvar till förövare samt om detta har ett samband med hur långt straff personer anser vara rimligt för ett brott. Detta testades genom en experimentell enkät, med priming och framing av nyhetsartiklar på 266 deltagare. LÄS MER

  3. 3. Lärmiljö i förskolan : En kvalitativ studie av förskollärares erfarenheter kring utformning av lärmiljö för barn i behov av särskilt stöd, barn med intellektuell funktionsnedsättning (IF)tillsammans med andra barn i förskolan.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Ilda Halilovic; Anna Åberg; [2024]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stöd; lärmiljö; inkludering; pedagogiska miljöer; relationellt perspektiv;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visade att förskolan sällan anpassar sina lärmiljöer utefter barn utan att barn behöver anpassa sig till lärmiljön. Detta står rakt emot intentionen med läroplanen för förskolan, vilken styr förskollärarens ansvar kring lärmiljön, som är tydlig med att det ingår i professionen att kunna bygga lärmiljöer utefter barnens intressen och behov. LÄS MER

  4. 4. Hot och risk: Prästens perspektiv : En kvalitativ analys av prästers riskbedömningar ochriskkommunikation inom Svenska kyrkan

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Adam Grujic; Vera Pettersson; [2024]
    Nyckelord :Priests; antagonistic threats; riskperception; communication; trust; religion; präster; antagonistiska hot; riskperception; kommunikation; tillit; religion;

    Sammanfattning : This qualitative study examines risk assessment, communication and trust among the Church of Sweden's priests. The implementation is based on eleven semi-structured interviews with priests who are employed in Örebro County. LÄS MER

  5. 5. Design och användning av algebra-prov inom utbildning : En tematisering av provuppgifter och intervjusvar

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Samuel Skåre; [2024]
    Nyckelord :bedömning; förmågor; kompetenser; prov; provuppgifter;

    Sammanfattning : Inom matematikundervisningen är det vanligt att lärare använder skriftliga prov därde väljer ut provuppgifter i syfte att bedöma en elevs matematiska förmågor.Tidigare forskning visar att lärare tenderar till att betona imitativa resonemang iundervisningen, och detta återspeglas också i de prov som de konstruerar. LÄS MER