Sökning: "forskning inom konflikthantering i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden forskning inom konflikthantering i förskolan.

  1. 1. Förskollärares perspektiv : på etiska dilemman i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Sabina Andersson; Ida Selvén; [2023]
    Nyckelord :Etik; etiska dilemman; konflikthantering; socialt samspel och ställningstagande.;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om förskollärares perspektiv på etiska dilemman som uppkommer vid början av konflikten. Studien utgår från intervjuer med förskollärare och forskning inom ämnet. I studien sammanfattas förskollärares tankar och erfarenheter av etiska dilemman vid konflikthanteringar. LÄS MER

  2. 2. Konflikt eller inte konflikt, det är frågan... : -

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Sanna Meisner; Karolina Hagerman; [2023]
    Nyckelord :ABC-modellen; förskola; konflikt; konflikthantering; robust samarbetskultur; samspel; självinsikt; trivsel; välmående;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka pedagogers syn på konflikter mellan kollegor i förskolan. Genom studien önskar vi belysa konflikter mellan pedagoger i förskolan samt vilken inverkan konflikter kan ha på pedagogers samspel, trivsel och välmående. LÄS MER

  3. 3. En studie om förskollärares deltagande i och syn på barns fria lek i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Lina Ejdebäck; Sara Wiberg; [2023]
    Nyckelord :Förskollärare; förskola; deltagande förskollärare; fri lek; kunskapsutveckling.;

    Sammanfattning : Inledning Den fria leken har en stor betydelse för barns utveckling eftersom det är barnen som får styra riktning och innehåll i leken. Genom att vara en deltagande och stöttande förskollärare kan det leda till att leken fortgår och barnens kognitiva förmåga kan utvecklas (Weldemariam Tigistu2014, ss. 234-235). LÄS MER

  4. 4. Att hantera konflikter i förskolan : En studie gällande rektorers ledarskap och sätt att arbete med konflikthantering inom arbetslagen i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Johanna Sandström; [2022]
    Nyckelord :workplace conflicts; preschool; conflict management; leadership; principal.; Arbetsplatskonflikter; förskola; konflikthantering; ledarskap; rektor;

    Sammanfattning : In this study, the purpose is to make visible how the principal works with conflicts that arise within the work teams at the preschool, what strategies/ methods the principal uses in conflict management and what the principal´s leadership contributes to the work with conflict managment. Five principals from three diffrent municipalities in Sweden were interviewed in the work. LÄS MER

  5. 5. “Vad är en konflikt egentligen?” : En kvalitativ studie om förskollärares upplevelser av konflikter i barns egeninitierade lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Elina Svensson; Patricia Bengtsson; [2022]
    Nyckelord :Fenomenologi; förskollärare; intervju; konflikt; livsvärld; upplevelse;

    Sammanfattning : Konflikter mellan barn är en naturlig del av vardagen i förskolans utbildning. Meningsskiljaktigheter kan visas genom skilda tankar och viljor. Föreliggande studie handlar om konflikter i förskolan. Syftet med studien var att undersöka utifrån fenomenologisk ansatshur förskollärare upplever konflikter mellan barn i förskolans utbildning. LÄS MER