Sökning: "forskning inom matematik i förskolan"

Visar resultat 11 - 15 av 55 uppsatser innehållade orden forskning inom matematik i förskolan.

  1. 11. Digitala verktyg i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Michaela Andersson; Tilda Gustavsson; [2020]
    Nyckelord :digitala verktyg; surfplattor; ipads; förskolan;

    Sammanfattning : Sammanfattning Dagens samhälle har blivit mer digitaliserat och digitala verktyg har fått en större plats i Läroplanen för förskolan, vilket i sin tur har medfört ökade krav på pedagogernas digitala kompetenser. Det finns ännu inte så mycket forskning gjord kring användningen av digitala verktyg inom förskolan. LÄS MER

  2. 12. Matematik genom digitala verktyg i förskolan - En studie om pedagogers tekniska pedagogiska ämneskunskaper

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Andersson Helena; Pousar Emelie; [2020]
    Nyckelord :digitalisering; digital kompetens; digitala verktyg; förskola; matematik; pedagog; TPACK; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande kvalitativa studie är att undersöka hur pedagoger i förskolan beskriver att de arbetar med matematik genom digitala verktyg. Utifrån de nya kraven i Läroplan för förskolan Lpfö 18 (2018) om att pedagoger ska bedriva undervisning i förskolans verksamhet och de nytillkomna begrepp som relaterar till digitalisering ansåg vi att detta område var intressant att studera inför vårt kommande arbete i förskolan. LÄS MER

  3. 13. "Alla sinnen, att man är kreativ med hela kroppen" : en forskningsstudie om lärares tankar kring användandet av estetiska uttrycksformer i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Camilla Karlsson Nygren; [2020]
    Nyckelord :Mathematics teaching; aesthetic expressions; primary school; teachers; Matematikundervisning; estetiska uttrycksformer; lågstadiet; lärare; kompetensutveckling;

    Sammanfattning : Bakgrund: För att elever ska kunna tillämpa sig kunskaperna i matematikundervisningen djupare krävs det att de får lära sig det teoretiska genom praktiska och kreativa övningar. Det krävs enligt forskningen även att elever får diskutera matematik med varandra och att de har lärare och pedagoger som är väl utbildade tillika bekväma med att undervisa traditionell undervisning kombinerat med estetiska uttrycksformer. LÄS MER

  4. 14. Perspektiv på undervisning i förskolan med rötterna i en omsorgstradition : dokumentanalys av några förskolors utvärderingsdokument

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Karlsson Camilla; [2020]
    Nyckelord :undervisning; lek; metod; förskollärare; ansvar;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att identifiera några förskollärares olika perspektiv på undervisning i förskolan och ställa dessa i relation till varandra och tidigare forskning. Studien fokuserar på undervisning ur ett verksamhetsperspektiv, dvs hur begreppet undervisning uttrycks i text av förskollärarna. LÄS MER

  5. 15. "Man blir aldrig fullärd” : En studie om pedagogers kunskaper och förutsättningar att undervisa matematik i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Camilla Sixtensson; Johanna Sumar; [2019]
    Nyckelord :läroplan för förskolan; förutsättningar; kunskaper; undervisning; och matematik;

    Sammanfattning : Bakgrund Den här uppsatsen handlar om hur pedagoger arbetar med matematik inom förskoleverksamheten, med barn i åldrarna 1-6 år. Vad de har för förutsättningar att nå  måluppfyllelse samt hur de tar tillvara på spontana lärtillfällen. Skolinspektionen (s. LÄS MER