Sökning: "forskning inom matematik i förskolan"

Visar resultat 21 - 25 av 55 uppsatser innehållade orden forskning inom matematik i förskolan.

  1. 21. Sortering är en del av matematiken : En studie om barns matematiska lärande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Angelica Lund; [2017]
    Nyckelord :Förskola; lek; matematik; pedagog; sortering;

    Sammanfattning : Studien är inriktad på sortering inom matematiken som förekommer i barnens aktiviteter på förskolan, samt vilken roll pedagogen har i dessa. Syftet med studien är att undersöka hur barnen på förskolan leker och lär matematik genom sorteringsaktiviteter, samt hur pedagogen samspelar tillsammans med barnen för att stötta dem i deras lärande. LÄS MER

  2. 22. Synliggörandet av matematik i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nathalie Klevenborn; Emilie Paaso; [2017]
    Nyckelord :Förskola; matematik; synliggöra; yrkeskompetens;

    Sammanfattning : Matematik finns runt omkring oss men för att barnen ska bli medvetna om den behövs lyhörda och närvarande pedagoger som med sin kompetens synliggör matematiken, vilket tar oss in på studiens syfte. Syftet har varit att undersöka hur pedagogerna synliggör matematiken i den dagliga verksamheten på förskolan. LÄS MER

  3. 23. Lärplattan - vad, hur och varför? : Barns och förskollärares användande av lärplattan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Utbildningsvetenskap

    Författare :Johanna Riihimäki; [2016]
    Nyckelord :användning; datorplatta; digitala verktyg; förskola; förskollärare; lärande; lärplatta; pekplatta; surfplatta;

    Sammanfattning : Det här arbetet handlar om lärplattan och dess roll inom förskolan. Lärplattan är idag ett digitalt verktyg som många förskollärare och barn använder sig av i sin verksamhet på förskolan. Det finns många faktorer som avgör vad lärplattan används till, hur den används och varför den används. LÄS MER

  4. 24. ”Det är bra att ha ett brett spektra när man tänker matematik så att alla får chansen att vara nyfikna och utforskande” : En intervjustudie om hur och i vilka situationer matematik synliggörs för förskolebarn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Linda Albertsson; [2016]
    Nyckelord :Pedagogiskt program för förskolan; kompetensutveckling; läroplansteori; läroplanen för förskolan; matematik i förskolan;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att fördjupa förståelsen för hur förskollärare uttrycker att de synliggör matematik för förskolebarn. Fyra förskollärare har intervjuats och av deras utsagor framgår att förskolebarnen ges möjlighet att utveckla ett brett spektra inom matematik. LÄS MER

  5. 25. Matematik i förskolans vardag. En studie om hur förskollärare uttrycker sig om sin kompetens i förskolematik

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Julia Rahkonen Andersson; Caroline Lidberg; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Under förskollärarutbildningen har vi fått kunskaper för att arbeta med matematik i förskolan, men vi har också stött på tidigare forskning som visar att det finns brister i kunskaper för hur förskolläraren ska synliggöra matematiken i barnens vardag. År 2010 reviderades läroplanen i förskolan och dess innehåll utvecklades med fler strävansmål och ett tydligare fokus på barns matematiska lärande. LÄS MER