Sökning: "forskning inom matematik i förskolan"
Visar resultat 21 - 25 av 55 uppsatser innehållade orden forskning inom matematik i förskolan.
21. Sortering är en del av matematiken : En studie om barns matematiska lärande i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärandeSammanfattning : Studien är inriktad på sortering inom matematiken som förekommer i barnens aktiviteter på förskolan, samt vilken roll pedagogen har i dessa. Syftet med studien är att undersöka hur barnen på förskolan leker och lär matematik genom sorteringsaktiviteter, samt hur pedagogen samspelar tillsammans med barnen för att stötta dem i deras lärande. LÄS MER
22. Synliggörandet av matematik i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Matematik finns runt omkring oss men för att barnen ska bli medvetna om den behövs lyhörda och närvarande pedagoger som med sin kompetens synliggör matematiken, vilket tar oss in på studiens syfte. Syftet har varit att undersöka hur pedagogerna synliggör matematiken i den dagliga verksamheten på förskolan. LÄS MER
23. Lärplattan - vad, hur och varför? : Barns och förskollärares användande av lärplattan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Det här arbetet handlar om lärplattan och dess roll inom förskolan. Lärplattan är idag ett digitalt verktyg som många förskollärare och barn använder sig av i sin verksamhet på förskolan. Det finns många faktorer som avgör vad lärplattan används till, hur den används och varför den används. LÄS MER
24. ”Det är bra att ha ett brett spektra när man tänker matematik så att alla får chansen att vara nyfikna och utforskande” : En intervjustudie om hur och i vilka situationer matematik synliggörs för förskolebarn
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med studien har varit att fördjupa förståelsen för hur förskollärare uttrycker att de synliggör matematik för förskolebarn. Fyra förskollärare har intervjuats och av deras utsagor framgår att förskolebarnen ges möjlighet att utveckla ett brett spektra inom matematik. LÄS MER
25. Matematik i förskolans vardag. En studie om hur förskollärare uttrycker sig om sin kompetens i förskolematik
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Under förskollärarutbildningen har vi fått kunskaper för att arbeta med matematik i förskolan, men vi har också stött på tidigare forskning som visar att det finns brister i kunskaper för hur förskolläraren ska synliggöra matematiken i barnens vardag. År 2010 reviderades läroplanen i förskolan och dess innehåll utvecklades med fler strävansmål och ett tydligare fokus på barns matematiska lärande. LÄS MER