Sökning: "forskning om fritidshem"

Visar resultat 1 - 5 av 381 uppsatser innehållade orden forskning om fritidshem.

  1. 1. ”Jag tror inte de är som alla andra”

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Sofie Pilbackes; Gustaf Ribbing; [2024-02-21]
    Nyckelord :Barns perspektiv; relationer; behov; fritidshem; lärare; elev; barnsyn;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att fråga om och lyssna till barns berättelser om sina lärare i fritidshem, vad de värderar och huruvida deras behov blir bemötta. Studien tar en teoretisk utgångspunkt i barnsyn, barns behov samt barns perspektiv. LÄS MER

  2. 2. Utomhuspedagogik i fritidshem.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Julia Karlsson; Anna Isaksson; [2024-02-21]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; undervisning utomhus; lärmiljö; lärande; fritidshem; möjligheter och hinder.;

    Sammanfattning : Då det råder brist på forskning om utomhuspedagogik inom fritidshem, är syftet med studien att undersöka hur lärare beskriver utomhuspedagogik som pedagogisk aktivitet inom fritidshem. För att få svar på syftet utgick vi från följande tre frågeställningar: Hur beskrivs och definieras utomhuspedagogik av lärare i fritidshem? Hur beskrivs arbetet med elevernas lärande vid utomhuspedagogiska aktiviteter? Vilka möjligheter och hinder talar lärare i fritidshem om vid utomhusaktiviteter? Studien har utgått från en kvalitativ metod i form av semistrukturerade intervjuer där sex stycken utbildade lärare i fritidshem har deltagit. LÄS MER

  3. 3. Lärare i fritidshems syn på likvärdig utbildning i fritidshem.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Emelie Angelova Lund; Katrin Sharifi Daramadi Sikström; [2024-02-21]
    Nyckelord :Likvärdighet; Fritidshem; Kommunalisering; Socioekonomiska förutsättningar; Miljö; Bakgrund;

    Sammanfattning : I denna text kommer ni få läsa om likvärdigheten i fritidshemmet på tre olika skolor som har olika geografiska lägen i Göteborg. Fritidshemmet har inte alltid varit en del av läroplanen men under 2016 fick fritidshemmet en egen del i läroplanen med ett eget syfte och centralt innehåll. LÄS MER

  4. 4. Fritidshem som en hälsofrämjande arena.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Ann Louise Lopez Karlsson; Ulrika Jönsson; [2023-12-07]
    Nyckelord :intervjustudie; psykisk hälsa; psykisk ohälsa; hälsofrämjande arbete; fritidshem; salutogent perspektiv; KASAM; känsla av sammanhang; begriplighet; hanterbarhet; meningsfullhet; sociala relationer.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur personalen på fritidshem talar om och förstår begreppet psykisk hälsa i relation till fritidshemmets uppdrag samt hur de arbetar hälsofrämjande. Tidigare forskning ger oss en inblick i hur den psykiska ohälsan har ökat under de senaste åren och att det sjunkit ner i åldrarna. LÄS MER

  5. 5. Fritidshemmets lokaler, begränsningar eller möjligheter?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Claudia Navarro; Tatjana Maricic; [2023-12-07]
    Nyckelord :Fritidshem; fysiska inomhusmiljön lokaler; undervisning; ändamålsenlig;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utifrån fritidshemmets personals perspektiv undersöka hur den fysiska inomhusmiljön påverkar pedagogens möjligheter att bedriva en verksamhet. Genom vår studie hoppas vi bidra med nya och mer fördjupade kunskaper om hur lärare i fritidshemmen talar om lokalens möjligheter och begränsningar. LÄS MER