Sökning: "forskning om ikt i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade orden forskning om ikt i förskolan.

  1. 1. ”Digitala verktyg är så mycket mer än en iPad” : En kvalitativ studie om pedagoger i förskolans syn på digitala kompetens och arbete med digitala verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Matilda Holmgren; [2024]
    Nyckelord :Digitala verktyg; digital kompetens; digital klyfta; IKT; iPad; lpfö18;

    Sammanfattning : Inledning  Digitala verktyg och digital kompetens är ett högt aktuellt område där det sker ständiga debatter om skärmars skadlighet för barn. Idag framkommer det i läroplanen för förskolan att förskollärare ska ansvara för att ge barnen möjlighet att möta digitala verktyg och skapa en digital kompetens men hur när forskning visar alla skador digitala verktyg kan ge?   Syfte och frågeställningar   Syftet med studien är att undersöka pedagogernas syn på deras kompetens i att använda digitala verktyg i verksamheterna för att utveckla barnens digitala kompetens. LÄS MER

  2. 2. Hur en digital verksamhet blir verklighet En systematisk litteraturstudie om digitala verktyg som stöd för lärande, utveckling och inkludering i förskolan

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Beatrice Andersson; Magnus Thyselius; NIqie Johansson; [2023-10-19]
    Nyckelord :Digitala verktyg; digitalisering; IKT; inkludering; lärande; utveckling; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna systematiska litteraturstudie har varit att kartlägga vad forskning säger om hur de digitala verktygen kan användas som ett stöd för barnens utveckling, lärande och inkludering i förskolan. Mer specifikt ville vi undersöka om det fanns några möjligheter och hinder kring arbetet med de digitala verktygen som stöd i förskolan och därmed hur implementeringen kan ske. LÄS MER

  3. 3. ”Är du med på det digitala tåget" : Kvalitativ studie om digitalisering i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Janlavtsogzol Dashbal; Carina Johansson; [2023]
    Nyckelord :Digitala verktyg; digitalisering; digital kompetens; källkritik;

    Sammanfattning :  I vår studie undersöker vi hur pedagogers kunskaper inom digitalisering ser ut. Vi kommer att koppla pedagogernas svar till tidigare forskning och teori, resultatet visas i slutdiskussionen.  Metoden bygger på kvalitativa intervjuer. LÄS MER

  4. 4. Pedagogers erfarenheter i förhållande till barns sociala samspel vid lärplattan : - Ett arbete om hur pedagogers kunskap och erfarenheter kan påverka användandet av lärplattan i verksamheten.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Madelaine Jonsson; Jessica Perez; [2020]
    Nyckelord :förskola; IKT; lärplattan; pedagogers attityder; socialt samspel; utbildning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att få en uppfattning om pedagogers erfarenheter och kunskaper kan påverka deras syn på barns sociala samspel vid användandet av lärplattan. Genom att använda både kvantitativ och kvalitativ metod i vår enkätstudie, så har vi haft en möjlighet att få en någorlunda fördjupning utifrån respondenter nassvar. LÄS MER

  5. 5. Pedagogernas förhållningssätt gentemot digitaliseringen i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Kristina Söderquist; Elda Suhonjic; [2020]
    Nyckelord :digitalisering; digitala verktyg; digital kompetens; ikt;

    Sammanfattning : Bakgrund Den 1 juli 2019 började den nya Läroplan för förskolan (Skolverket 2018) att gälla. I den nya läroplanen fanns ett nytt mål som handlar om digitalisering i förskolan. Målet handlar om att barnen ska få en adekvat digital kompetens. LÄS MER