Sökning: "forskning om konflikthantering och barn"
Visar resultat 21 - 25 av 45 uppsatser innehållade orden forskning om konflikthantering och barn.
21. "Konflikter är ju stort" : Ett arbetslags konstruktioner om konflikter i förskolan
Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärandeSammanfattning : Studiens syfte är att ur ett socialkonstruktionistiskt perspektiv identifiera och diskutera hur förskollärare konstruerar konflikter, konflikthantering, barn som konflikthanterare och förskollärarens egen roll i hanteringen av konflikter inom verksamheten på en förskoleavdelning. Forskning kring teorier, lärares perspektiv på barn och konflikthantering samt Cohens konfliktpyramid har bearbetats. LÄS MER
22. Förskollärares uppfattningar om konfliktsituationer. En kvalitativ studie om förskollärares och barns positioner i konflikter
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra vilka uppfattningar det finns bland pedagoger i förskolan om pedagogers samt barns funktioner, roller och positioner i konfliktsituationer. Våra centrala frågeställningar är: 1. Vilka uppfattningar har pedagoger om konflikt som fenomen? 2. LÄS MER
23. Förskollärares tal om olika handlingsrepertoarer : En kvalitativ studie om konflikthantering
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : Preschool teachers talk about different action repertoires A qualitative study on conflict management Syftet med denna studie är att undersöka förskollärares tal om handlingsrepertoarer vid medlandet i en konflikt. De frågeställningar studien utgår ifrån är; Vilken handlingsrepertoar ger förskollärare uttryck för utifrån givna konfliktsituationer? Vilken barnsyn framträder i förskollärares resonemang kring konfliktsituationer? Vilket stöd ges barn som ofta hamnar i konfliktsituationer? Studien kommer även belysa teoretiska ramverk och begrepp. LÄS MER
24. Barns självkänsla : En intervjustudie om hur förskollärare arbetar med självkänsla hos barn i förskolan.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med studien är att belysa hur forskning uppmärksammat fenomenet självkänsla samt hur aktiva förskollärare betraktar, uppmärksammar och arbetar med barns självkänsla. Genom att få ökad kunskap om detta, samt sprida den till verksamma kollegor, tror vi att arbetet med att stärka självkänslan i förskolan kan ges ökad betydelse och på så sätt stärka kvaliteten inom förskoleverksamheten. LÄS MER
25. Användning och effekter av TAKK i förskolans verksamhet : Användningsområde och pedagogers uppfattningar
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljöSammanfattning : I denna studie har vi tittat närmare på i vilka situationer TAKK används i förskolan, samt pedagogernas uppfattning av TAKK i verksamheten. Vi har sökt efter forskning inom området och gjort en enkätstudie där vi ställt frågor till pedagoger som är verksamma inom förskolan. LÄS MER