Sökning: "forskning om konflikthantering och barn"

Visar resultat 21 - 25 av 45 uppsatser innehållade orden forskning om konflikthantering och barn.

  1. 21. "Konflikter är ju stort" : Ett arbetslags konstruktioner om konflikter i förskolan

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Rebecca Svensson; [2017]
    Nyckelord :Förskola; Förskollärare; Konflikter; Konflikthantering; Socialkonstruktionism;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att ur ett socialkonstruktionistiskt perspektiv identifiera och diskutera hur förskollärare konstruerar konflikter, konflikthantering, barn som konflikthanterare och förskollärarens egen roll i hanteringen av konflikter inom verksamheten på en förskoleavdelning. Forskning kring teorier, lärares perspektiv på barn och konflikthantering samt Cohens konfliktpyramid har bearbetats. LÄS MER

  2. 22. Förskollärares uppfattningar om konfliktsituationer. En kvalitativ studie om förskollärares och barns positioner i konflikter

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Isabel Jacobsen; Josefin Jacobson; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra vilka uppfattningar det finns bland pedagoger i förskolan om pedagogers samt barns funktioner, roller och positioner i konfliktsituationer. Våra centrala frågeställningar är: 1. Vilka uppfattningar har pedagoger om konflikt som fenomen? 2. LÄS MER

  3. 23. Förskollärares tal om olika handlingsrepertoarer : En kvalitativ studie om konflikthantering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Elin Klase; Linda Strandberg; [2017]
    Nyckelord :preschool; teachers; action repertoires; conflict; Bemötande; konfliktsituationer; stöd; förskola;

    Sammanfattning : Preschool teachers talk about different action repertoires A qualitative study on conflict management   Syftet med denna studie är att undersöka förskollärares tal om handlingsrepertoarer vid medlandet i en konflikt. De frågeställningar studien utgår ifrån är; Vilken handlingsrepertoar ger förskollärare uttryck för utifrån givna konfliktsituationer?  Vilken barnsyn framträder i förskollärares resonemang kring konfliktsituationer? Vilket stöd ges barn som ofta hamnar i konfliktsituationer? Studien kommer även belysa teoretiska ramverk och begrepp. LÄS MER

  4. 24. Barns självkänsla : En intervjustudie om hur förskollärare arbetar med självkänsla hos barn i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Nathalie Larsson; Lisa Böhm Slimane; [2017]
    Nyckelord :Teacher; preschool; children; curriculum; educator; self-esteem.; Självkänsla; barn; förskollärare; läroplan; förskola; kvalitetsarbete; pedagog.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa hur forskning uppmärksammat fenomenet självkänsla samt hur aktiva förskollärare betraktar, uppmärksammar och arbetar med barns självkänsla. Genom att få ökad kunskap om detta, samt sprida den till verksamma kollegor, tror vi att arbetet med att stärka självkänslan i förskolan kan ges ökad betydelse och på så sätt stärka kvaliteten inom förskoleverksamheten. LÄS MER

  5. 25. Användning och effekter av TAKK i förskolans verksamhet : Användningsområde och pedagogers uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Anna Ekman; Theresé Gybäck; [2017]
    Nyckelord :Förskola; kommunikationssvårigheter; pedagog; TAKK; teckenspråk; tvåspråkighet; babytecken;

    Sammanfattning : I denna studie har vi tittat närmare på i vilka situationer TAKK används i förskolan, samt pedagogernas uppfattning av TAKK i verksamheten. Vi har sökt efter forskning inom området och gjort en enkätstudie där vi ställt frågor till pedagoger som är verksamma inom förskolan. LÄS MER