Sökning: "forskning om sagor"

Visar resultat 16 - 20 av 44 uppsatser innehållade orden forskning om sagor.

  1. 16. Hur skriver man för barn? : En studie av målgruppsanpassning i informationstexter för barn

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Svenska

    Författare :Betty Andersson; [2018]
    Nyckelord :1177 Vårdguiden; barn; informationstexter; läsbarhetsanalys; läsförståelse; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker hur 1177 Vårdguidens informationstexter som riktar sig till barn har anpassats efter målgruppens behov. Syftet med uppsatsen är att undersöka hur väl texter anpassats samt huruvida de förstås av målgruppen. Materialet består av två texter från 1177 Vårdguidens barnavdelning. LÄS MER

  2. 17. Vad läser du, fröken? : Lärare i årskurs 1-3 resonerar om hur högläsning används som i svenskämnet

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Carin Sjöberg; [2017]
    Nyckelord :högläsning; ordförråd; läsförståelse; årskurs 1-3; reading aloud;

    Sammanfattning : Inledning: Högläsning i skolan kopplas ofta till en mysig stund, ibland i samband med fruktstund och till genren skönlitteratur. Eleverna tränas i att lyssna och sitta still men högläsningen kan utebli på grund av lärarnas övriga uppdrag. LÄS MER

  3. 18. Jungfru i nöd? : En kvalitativ studie om hur Disney prinsessor gestaltas på film

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Susanne Gilberg; Sonja Mesrouj; [2017]
    Nyckelord :Könsroller; stereotyper; genus; Disney; skönhet; prinsessor;

    Sammanfattning : Disney har tidigare kritiserats för att de använder typiska könsroller, som exempelvis passiva kvinnor och modiga män. Därför har vi valt att studera hur sex Disney prinsessor gestaltats från 1930-talet till 2010-talet. Vårt syfte var att undersöka om kvinnan hade stereotypa roller och hur gestaltningen sett ut genom åren. LÄS MER

  4. 19. Tvåspråkiga barn i förskolan : Pedagogers arbetssätt kring språkutveckling i en mångkulturell förskola

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Leyla Tayoob; [2017]
    Nyckelord :Språkutveckling; tvåspråkiga; modersmål; miljö; samspel; fria leken; förskolan;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att genom en kvalitativ metod få en uppfattning om hur förskollärare arbetar för att stimulera och utveckla språket hos tvåspråkiga barn med ett annat modersmål än svenska i förskolan. Idag möter vi många barn med utländsk bakgrund inom förskolan som har begränsade kunskaper i det svenska språket. LÄS MER

  5. 20. Drama i relation till värdegrunden : En intervjustudie om värdegrund- och dramaarbete på förskolor i Sverige

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Lina Bulai; Bernhard Stauffer; [2016]
    Nyckelord :Drama; värdegrund; förskola; förskolans läroplan; pedagogik.;

    Sammanfattning : Alla förskolor i Sverige har en gemensam läroplan som beskriver en värdegrund som ska vara grund i den dagliga verksamheten men hur arbetet ska gå till benämns inte. Drama är en metod som har visat positiva effekter och kan därför vara ett sätt för det praktiska arbetet med värdegrunden (Szecsi, 2008). LÄS MER