Sökning: "forskning om sagor"

Visar resultat 21 - 25 av 44 uppsatser innehållade orden forskning om sagor.

  1. 21. Livets berättelser : En reflekterande undersökning om berättelsens roll i coachens praktiska kunskapsutövande

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Tine Winther Olsson; [2015]
    Nyckelord :narrative; identity; searching for meaning; narrative approach; listening; diagnoses.; berättande; identitet; meningsskapande; narrativt förhållningssätt; lyssnade; diagnoser.;

    Sammanfattning : I denna vetenskapliga essä har jag låtit mina tankar kring livsberättelser, möta författare,filosofer, psykologer och litteraturvetares, tankar om berättelsens makt i individens liv ochskapandet av identitet. Vilka berättelser väljer jag att berätta för andra och hur påverkar deberättelserna synen på mig själv? I denna essä, finns ett smakprov på hur jag i arbetet medindivider, använder mig av traditionella berättelser, som sagor, myter och legender, för attskapa en begriplig ram i en annars oordnad tillvaro. LÄS MER

  2. 22. Språkutveckling och flerspråkighet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sofia Westman; Giuliana Blomqvist; [2014]
    Nyckelord :flerspråkighet; föräldrasamverkan; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka hur olika förskolor arbetar med språkutveckling med hjälp av de språk som förekommer bland barnen. Studien grundar sig på följande frågeställningar: 1. Hur kan man arbeta med barnens modersmål för att stödja barnen i deras språkutveckling? 2. LÄS MER

  3. 23. Att lära ut genus på högstadiet med hjälp av sagor - En kvalitativ undersökning av utvalda Disneysagor med ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Daniel Berntsson; Daniel Yttergren; [2014]
    Nyckelord :genus; kön; Disney; sagor; Trassel; Modig; Askungen; skolan; årskurs 8; gruppintervju; filmanalys; undervisning; lektionsplanering;

    Sammanfattning : Abstract Titel: Att lära ut genus i högstadiet med hjälp av sagor - En kvalitativ undersökning av utvalda Disneysagor med ett genusperspektiv Författare: Daniel Berntsson & Daniel Yttergren Termin och år: vårterminen 2014 Institution: Kulturvetenskapliga institutionen Handledare: Ingela Tägil Examinator: Nyckelord: Genus, kön, Disney, sagor, Trassel, Modig, Askungen, skolan, årskurs 8 gruppintervju, filmanalys, undervisning, lektionsplanering. I den här studien har vi gjort en gruppintervju och en filmanalys inom ämnet genus, där vi har använt oss av tre Disneyfilmer (Trassel, Modig och Askungen), samt intervjuat sex stycken elever från årskurs 8. LÄS MER

  4. 24. Varför måste vi vila?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Cecilia Rasmusson; Alexandra Norrman; [2013]
    Nyckelord :Barnsyn; Delaktighet; Förskola; Inflytande; Vila;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete har varit att undersöka vilan för de större barnen, vilken betydelse har den för barnen och vad anser pedagogerna att vilan har för funktion. Avsikten har också varit att studera om barnen får vara delaktiga och påverka sin vila med innehåll och uppbyggnad. LÄS MER

  5. 25. Flanosagor : Se möjligheterna med ett konkret material

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Ann Jakobsson; [2013]
    Nyckelord :Flanosagor; sagor; berättnde; samspel; taktil;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få en djupare förståelse för hur flanosagan som berättarform kan utveckla barns lärprocesser. Syftet är vidare att försöka förstå om flanosagans unika egenskaper kan påverka barns kommunikation och lärande. LÄS MER