Sökning: "forskning om vuxnas lärande"

Visar resultat 1 - 5 av 59 uppsatser innehållade orden forskning om vuxnas lärande.

  1. 1. Unga vuxnas perspektiv på fysioterapi - en kvalitativ intervju med enkät : "Jag tror att om man hade fattat att man kan vända sig någonstans så tror jag att det hade ökat livskvaliteten rätt mycket"

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Lucas Denny; Hesam Jafari; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrund: Fysioterapi omfattar en holistisk syn på människans hälsa. Det mest välkända är att fysioterapeut kan hjälpa till med besvär från rörelseapparaten som exempelvis nacke, axlar och rygg. LÄS MER

  2. 2. Unga vuxnas upplevelser av transition från barn- och ungdomspsykiatri till vuxenpsykiatri

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Christian Bernbo; Hanna Johansson; [2024]
    Nyckelord :patient experience; person-centered care; psychiatric care; transition; young adult; patientupplevelse; personcentrerad vård; psykiatrisk vård; transition; unga vuxna;

    Sammanfattning : Bakgrund: Transition kan beskrivas som övergången från en fas, tillstånd eller status i livet till ett annat. Transition mellan barn- och ungdomspsykiatrisk och vuxenpsykiatrisk vård är en viktig hälsofråga, där patienters upplevelser är sparsamt belysta. LÄS MER

  3. 3. Får alla barn lika möjligheter att utvecklas?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Charlotte Eriksson; [2023-10-19]
    Nyckelord :normer; kön; ålder; utmanande lek; miljöer; kulturer; lärande; social utveckling; barndomssociologi;

    Sammanfattning : Med olika uppfattningar bland vuxna kring lek som kan uppfattas som utmanande samt forskning som talar olika om ålder och kön i förhållande till utmanande lek skapar detta ett problem eftersom barns intressen och behov är viktiga inom fritidshemmets verksamhet (Skolverket, 2022). Lärare och personal från de olika verksamheterna möts och ska samverka och ge eleverna samma möjligheter till lek och lärande utan att eleverna utsätts för diskriminering (Svaleryd & Hjertson, 2018; SFS: 2018:1197; Skolverket, 2022). LÄS MER

  4. 4. ” När jag fick mina hörapparater för första gången, - vilken skillnad det var ” : Sex unga vuxnas egna upplevelser och erfarenheter av användandet av hörhjälpmedel under skoltiden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Jennie Aldelöv; Anna Widén; [2023]
    Nyckelord :hörselnedsättning; hörsel; hörapparat; tekniska hörhjälpmedel; skolmiljö; socialkonstruktionismen; ungdomar; narrativ; kvalitativa metoder;

    Sammanfattning : Alla som går i skolan ska ha tillgång till en likvärdig utbildning oavsett om de har en funktionsnedsättning eller inte. Enligt tidigare forskning kan konsekvenserna bli stora av att eleverna med hörselnedsättning inte använder sina hörhjälpmedel, då de har svårare att följa med i undervisningen och i social interaktion. LÄS MER

  5. 5. Att bygga broar mellan språk och uteverksamhet : Pedagogers upplevelser av barns språkutveckling i utemiljön

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Linnéa Uusitalo-Kemi; [2023]
    Nyckelord :förskola; pedagoger; språkutveckling; upplevelser; uteverksamhet;

    Sammanfattning : Flera forskare (Erdem, 2018; Norling & Sandberg, 2015) har anmärkt på den bristande forskningen om barns språkutveckling i relation till uteverksamheten. Med utgångspunkt i fenomenologin har pedagogers upplevelser av arbetet med barns språkutveckling i relation till uteverksamheten undersökts. LÄS MER