Sökning: "forskning reklam"

Visar resultat 1 - 5 av 144 uppsatser innehållade orden forskning reklam.

  1. 1. WE DON’T ALWAYS MARCH STRAIGHT - En kvalitativ undersökning om hbtqi-personers förtroende för den svenska Försvarsmakten

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Hanna Bodell; Angelika Knutsson; [2019-03-14]
    Nyckelord :Hbtqi; förtroende; Försvarsmakten; reklam; marknadsföring; genus; organisationskultur; intervju; pink washing; maskulinitet;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka vad respondenterna som definierar sig inom hbtqi-begreppet anser om den svenska Försvarsmaktens pridekampanjer, samt om de upplever att kampanjerna har haft någon påverkan på deras förtroende för den svenska Försvarsmakten och i så fall om det lett till ökat eller minskat förtroende. Teori: Maskulinitetsteori, genusteori, förtroendeteori. LÄS MER

  2. 2. Vilka faktorer påverkar lärares val av läroböcker i svenska som andraspråk? : En webbaserad enkätstudie

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Karin Risedal Olsson; [2019]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; svenska som andraspråk; lärare; undervisning; andraspråkselever; val av läroböcker; sociokulturellt perspektiv; stöttning; läsbarhet;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att undersöka vilka faktorer lärare i svenska som andraspråk anser vara viktiga när de väljer läroböcker. Verksamma lärare i svenska som andraspråk fyllde i ett webbaserat frågeformulär där de rangordnade givna faktorer som valts ut baserat på tidigare forskning och teoretiska perspektiv nämligen det sociokulturella perspektivet och läsbarhet. LÄS MER

  3. 3. ÄR REKLAMEN VÄRT DET? - En kvalitativ studie av ungdomars inställning till riktad reklam och hanteringen av deras privata information på Facebook.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Oscar Christiansson; Otis Ingelstam; [2018-09-12]
    Nyckelord :Facebook; Riktad reklam; Privat information; Integritet;

    Sammanfattning : Syfte:Syftet med studien är att undersöka ungas inställning till riktad reklam på Facebook.Teori:Studiens teoretiska ramverk består av tidigare forskning och teorier om riktad reklam samt integritet. LÄS MER

  4. 4. ATT SKAPA SKULD OCH MEDLIDANDE FÖR ATT ÖKA DONATIONER - En kvalitativ textanalys av två välgörenhetsorganisationers arbete med storytelling i sina kampanjfilmer

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Linnéa Andersson; Ebba Persson; [2018-09-12]
    Nyckelord :Storytelling; reklam; välgörenhetsorganisationer; marknadisering;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet är att ge en fördjupad förståelse för hur storytelling används somkommunikativt grepp bland välgörenhetsorganisationer.Teori: Studiens teoretiska ramverk utgörs av narrativ teori, tillsammans medteori om retorik och semiotik.Metod: Kvalitativ textanalys. LÄS MER

  5. 5. ALL REKLAM ÄR RIKTAD REKLAM En kvalitativ studie om företags tankar om riktad reklam ur ett integritetsperspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :ida Törnqvist; [2018-02-13]
    Nyckelord :Riktad reklam; personalisering; integritet; riktad marknadsföring; digitalisering; reklam Syfte: Syftet med studien är att undersöka företags förhållningssätt till riktad reklam och personlig integritet.;

    Sammanfattning : Uppsats/Examensarbete: 15 hpProgram och/eller kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskapNivå: GrundnivåTermin/år: HT2017Handledare: Marie GrusellKursansvarig: Malin SveningssonSidantal: 49Antal ord: 19 277Teori: Det teoretiska ramverket innehåller teorier och tidigare forskning om riktad reklam,personalisering och integritet.Metod: Kvalitativa forskningsintervjuer. LÄS MER