Sökning: "forskning reklam"

Visar resultat 21 - 25 av 230 uppsatser innehållade orden forskning reklam.

  1. 21. Kommersialiseringens utveckling inom en sport- och medierelation : En kvalitativ studie av Svenska Skidförbundet, sponsorerna och Viaplay

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Anna-Karin Strömstedt; Anton Petersson; [2022]
    Nyckelord :brand exposure; sponsors; Swedish Ski Federation; Viaplay; broadcast; varumärkesexponering; sponsorer; Svenska Skidförbundet; Viaplay; broadcast;

    Sammanfattning : Bakgrund Den kommersiella utvecklingen inom idrott har de senaste decennierna lett till nya möjligheter inom en sport- och mediarelation. Denna kan delas upp mellan flera sammanhängande parter där en idrottsorganisation attraherar sponsorintäkter, sponsorer söker varumärkesexponering och broadcast bolag vill skapa intäkter via reklam och nya abonnenter. LÄS MER

  2. 22. “Big brother sees you” : A qualitative study on users’ experiences with targeted advertising on Facebook

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Marwa Ali; Mikaela Hollgren; [2022]
    Nyckelord :Targeted advertising; privacy; Facebook; big brother effect; panopticon; Riktad reklam; integritet; Facebook; big brother effekten; panopticon;

    Sammanfattning : As a consequence of the exposure of scandals involving targeted advertising and data collection, privacy concerns have arisen among users of social media, in particular Facebook. Previous research studies demonstrate that consumers have little knowledge about online behavioural advertising and hold misconceptions about it. LÄS MER

  3. 23. "Köp mig för att..." : En innehållsanalys av influencers argument för att kommunicera produktreklam på Instagram

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Martina Sjöström; [2022]
    Nyckelord :Influencer; Instagram; genus; det dramaturgiska perspektivet; ethos; pathos; logos; argumentation;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka huruvida kommunikationsargumenten för reklam och annonsering av produkter skiljer sig åt beroende på om det är en manlig eller kvinnlig influencer. Vidare syftar studien till att analysera försäljningsargument i utvalda inlägg publicerade av influencers. LÄS MER

  4. 24. Att arbeta i motvind : En kvalitativ studie om restaurangbranchens marknadsföring under covid-19

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Jonna Stenvall; Jane Täfvander; [2022]
    Nyckelord :Marknadsföring; restaurangbranschen; servicelandskap; marknadsföringsmixen; marknadsföringstriangeln; covid-19; kris;

    Sammanfattning : Covid-19 har under de senaste åren satt stora spår i samhället. Inte minst inom restaurangbranschen som ständigt ställts inför nya utmaningar och förhållningssätt. Restriktioner, rekommendationer och oroliga gäster har varit förhållanden som branschen fått hantera. LÄS MER

  5. 25. I reklamens värld : En semiotisk analys om hur manligt, kvinnligt och könsstereotyper framställs i två parfymreklamfilmer från varumärket Dior.

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Frida Sundström; Josefin Markeling; [2022]
    Nyckelord :Media; kommunikation; genus; reklam; stereotyper; kön; semiotik;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka och analysera två valda reklamfilmer för parfym av Dior för att se hur de konstruerar könsstereotyper. De frågor vi förhåller oss till är hur manligt och kvinnligt framställs i reklamfilmerna samt vilken form av könsstereotyper som framträder. LÄS MER