Sökning: "forskningsöversikt förskolan"
Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden forskningsöversikt förskolan.
1. En antirasistisk förskola. En litteraturstudie om förskolans arbete med antirasism.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Denna forskningsöversikt syftar till att undersöka vad tidigare forskning erhåller om antirasistiskt arbete i förskolan. Förskolan har ett tydligt demokratiskt uppdrag och arbetslaget ska aktivt samverka för att förebygga diskriminering och kränkande behandling. LÄS MER
2. Förskollärarens arbetssätt i skog och natur : En forskningsöversikt
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : I forskningsöversikten redogörs för ett resultat från vad nutida forskning belyser om förskollärarens arbetssätt i skog och natur. Enligt Läroplan för förskolan, Lpfö 18 (Skolverket 2018) ska alla barn i verksamheten få chansen att vistas i olika naturmiljöer som en del i arbetet för barns hälsa och välbefinnande. LÄS MER
3. Varför behövs matematikundervisningen i förskolan? : En forskningsöversikt
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Sammanfattning I forskningsöversikten presenteras resultat av vad aktuell forskning säger om vikten av en tidig matematikundervisning i förskolan. Matematiken tar idag en större plats i undervisningen på förskolan tack vare att läroplanen för förskolan (Lpfö 18, 2019) har reviderats flertalet gånger. LÄS MER
4. BARNS PERSPEKTIV OCH BARNSYN I FORSKNING OM ARBETE MED DIGITALA VERKTYG I FÖRSKOLAN – en systematisk forskningsöversikt
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Barns delaktighet är ett område som lyfts som relevant både i förskolans läroplan och FN:s barnkonvention. För att nå barns delaktighet krävs att barns perspektiv beaktas, det vill säga att vuxna tar hänsyn till barns åsikter och tankar. LÄS MER
5. Vem får jag lov att bli? : Barns identitetsskapande i förskolan och den roll förskollärare spelar
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språkSammanfattning : Den värld vi lever i idag tycks bli allt mer polariserad. Feminism och queer-aktivism har gjort stora landvinningar. Samtidigt behöver de som av olika anledningar avviker från normen ständigt försvara sin existens och slåss för att ha samma rättigheter som de som faller inom normen. LÄS MER