Sökning: "forskningsfrågor företagsekonomi"

Visar resultat 16 - 20 av 140 uppsatser innehållade orden forskningsfrågor företagsekonomi.

  1. 16. Revisionsvalet i små aktiebolag i Sverige : En studie om faktorerna som påverkar valet av frivillig revision

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Khatia Chubinidze; Veky Iskandar; [2023]
    Nyckelord :Revisor; revision; revisionsplikt; små företag; Sverige;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka faktorerna som påverkar valet av frivillig revision. Forskningens syfte är att undersöka hur små aktiebolag resonerar kring valet av frivillig revision och se vilka faktorer som domineras vid diskussion kring att anlita eller välja bort revisor. LÄS MER

  2. 17. Att lyckas med en förändringsprocess i en organisation : En studie om förändringsmotstånd

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Hanna Rahm Andersson; Nathalie Ström Henriques; [2023]
    Nyckelord :resistance to change; organizational change; attitudes and reactions to change; employees; personality; förändringsmotstånd; organisationsförändring; attityder och reaktioner vid förändring; arbetstagare; personlighet;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att analysera vilket bemötande arbetstagare inom privat tjänstesektor i Sverige önskar av arbetsledningen inför en kommande organisationsförändring. Följande forskningsfrågor bevaras: Vilka psykologiska bakomliggande faktorer indikerar motstånd mot förändring bland arbetstagare inom privat tjänstesektor i Sverige Vad anser dessa arbetstagare vara ett bra bemötande av företagsledningen inför en kommande organisationsförändring Metod: Denna studie har en kvantitativ ansats genom en enkätundersökning där resultatet av undersökningen analyserats med hjälp av explorativ faktoranalys. LÄS MER

  3. 18. Hur kommer Artificiell Intelligens att förändra Human Resource Management? : Hur anställda inom HRM ser på utvecklingen av AI

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Måns Svensson; William Hamzehnejad; Isabella Mousa; [2023]
    Nyckelord :Artificiell intelligens; AI; Human Resource Management; HRM; Evolutionary Theory; Episodic Change; Resistance to Change;

    Sammanfattning : ABSTRACT Date: 2023-05-30 Level: Bachelor thesis in Business Administration, 15 cr Institution: School of Business, Society and Engineering, Mälardalen University Authors:  William Hamzehnejad (01/09/07) Isabella Mousa (98/11/24) Måns Svensson (94/05/24)                                                               Title: How will Artificial Intelligence change Human Resource Management? Supervisor: Grinbergs, Johan Keywords:  Artificial intelligence, AI, Human Resource Management, Evolutionary Theory, Episodic Change, Resistance to Change Research question: How do HR practitioners see AI as a change for their work? What are the perceptions of HR practitioners regarding the implementation of AI in their workplace? Purpose: The purpose of this study is to contribute with knowledge regarding how practitioners in HRM see the use of AI as a change for their work. This is examined from both a practical and an emotional perspective. LÄS MER

  4. 19. Att bibehålla det sociala sammanhanget : - en fallstudie om organisationskultur i en flexibel arbetsmilö

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Mathilde Stavehaug; Matilda Lindqvist; [2023]
    Nyckelord :Organizational culture; Socialization; Flexible work; Community; Leadership; Organisationskultur; Socialisering; Flexibelt arbete; Gemenskap; Ledarskap;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING Datum: 2023-05-29 datum för slutseminarium Nivå: Magisteruppsats i Företagsekonomi, 15 hp  Institution: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens Universitet  Författare: Matilda Lindqvist & Mathilde Stavehaug   Titel: Att bibehålla det sociala sammanhanget - en fallstudie om organisationskultur i en flexibel arbetsmiljö  Handledare: Magnus Linderström Nyckelord: Organisationskultur, Socialisering, Flexibelt arbete, Gemenskap, Ledarskap Forskningsfrågor:  - Hur arbetar ledare inom banksektorn för att bibehålla sociala sammanhang i en flexibel arbetsmiljö?  - Hur arbetar ledare för att nya medarbetare ska bli en del av en organisationskultur i en flexibel arbetsmiljö? Syfte: Denna studie syftar till att ge en fördjupad förståelse för ledarskapets utmaningar gällande upprätthållandet av det sociala samspelet i en flexibel arbetsmiljö. Metod: Kvalitativ fallstudie, intervjuer, tematisk analys, narrativ framställning Slutsats: Denna studie visar hur tydlighet, kommunikation, gemensamma riktlinjer samt informella möten är centrala aspekter för att ge fördjupad förståelse för hur ledare behöver arbeta för att bibehålla det sociala sammanhanget i en flexibel arbetsmiljö. LÄS MER

  5. 20. Användargenererat innehåll på TikTok och dess påverkan: En kvantitativ undersökning av generation Z's köpintention och köpbeslut

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Alva Landberg; Emma Inge; Felicia Schönning; [2023]
    Nyckelord :Attitudes; Electronic Word of Mouth eWOM ; Generation Z; Purchase decision; Purchase intention; TikTok; User Generated Content UGC ; Användargenererat innehåll; Attityder; Elektronisk Word of Mouth eWOM ; Generation Z; Köpbeslut; Köpintention; TikTok;

    Sammanfattning : Datum: 2023-05-30 Nivå: Kandidatuppsats i Företagsekonomi, 15 hp  Institution: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens Universitet  Författare: Alva Landberg (96/07/03), Emma Inge (98/02/15), Felicia Schönning (98/11/02)                                                                                 Titel: Användargenererat innehåll på TikTok och dess påverkan; En kvantitativ undersökning av generation Z's köpintention och köpbeslut Handledare: Pejvak Oghazi Nyckelord: Användargenererat innehåll, Attityder, Elektronisk Word of Mouth (eWOM), Generation Z, Köpbeslut, Köpintention, TikTok Forskningsfrågor: (1) Hur påverkar användandet av TikTok generation Z’s köpbeslut? (2) Har användargenererat innehåll på TikTok något samband med generation Z’s köpintention? (3) Hur påverkas generation Z’s köpbeslut av användargenererat innehåll på TikTok? (4) Hur påverkar användandet av TikTok generation Z’s attitydkomponenter; kognitiv, affektiv och beteende? (5) Vilka skillnader finns mellan generation Z och millennials vid användandet av TikTok?   Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka ifall användargenererat innehåll på sociala medieplattformen TikTok påverkar generation Z's köpintention och köpbeslut. Metod: Studien är baserad på en kvantitativ forskningsansats där primärdata samlats in i form av en digital enkätundersökning. LÄS MER