Sökning: "forskningsfrågor genus"
Visar resultat 1 - 5 av 82 uppsatser innehållade orden forskningsfrågor genus.
1. Man måste ju klä av sig naken för att se om någon är kille eller tjej : En kvalitativ studie om förskollärares upplevda roll i barns konstruktion av genus
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Syftet med studien är att analysera förskollärares konstruktion av genus i förskolan utifrån sin roll som makthavare samt hur det beskrivs påverka mötet med barnen i praktiken. Studien utgår från det socialkonstruktionistiska perspektivet och en kvalitativ metod där fokusgruppsdiskussioner använts som datainsamlingsmetod. LÄS MER
2. Pojkar i rosa och flickor i grönt? : En kvalitativ studie av tidningen Kamratpostens framsidor under åren 1981 och 2021
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/JournalistikSammanfattning : Detta är en studie om hur flickor och pojkar i tidningen Kamratposten, och hur de porträtteras i illustrationer och fotografier på omslaget av tidningen, samt i de texter som tillhör omslaget. Kamratposten är en mycket gammal tidning, grundad 1892 och dess målgrupp är flickor och pojkar i åldern 8–14 år. LÄS MER
3. "Jag undervisar elever, inte pojkar och flickor" : En mixed method -studie om svenska lärares genusföreställningar
Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Uppsatsen beskriver en mixed method-undersökning om lärares genusföreställningar i relation till elever och olika klassrumsaktiviteter. Syftet var att besvara tre forskningsfrågor: 1) Vad förväntar sig lärare av elever av olika kön under olika aktiviteter i klassrummet? 2) Hur tror lärare att olika aktiviteter i klassrummet tas emot av elever av olika kön? 3) Hur resonerar lärare om vad som kan tänkas gynna eller missgynna elever av olika kön? För att besvara dessa genomfördes semistrukturerade intervjuer med sju lärare och transkriptionerna analyserades med hjälp av kvalitativ innehållsanalys. LÄS MER
4. Äntligen en kvinnlig författare : En kritisk diskursanalys i två läroböckeri svenska för åk 7-9
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Denna studie syftar till att bidra med kunskap om hur två läroböcker i svenskämnet behandlar författare och verk ur ett kanonkritiskt samt genusperspektiv. Syftet med studien är att identifiera hur manliga, kvinnliga och vad jag har valt att kalla icke-västerländska författare presenteras i två läroböcker samt i vilket omfång dessa förekommer. LÄS MER
5. Kvinnor, musiklärare och förändring En diskursanalytisk studie om kvinnliga musiklärares syn på genusnormer.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/MusikhögskolanSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka kvinnliga musiklärares syn på genusnormer i musikundervisning.Fyra semistrukturerade intervjuer genomfördes med kvinnliga musikläraremed yrkeserfarenhet från gymnasiet. LÄS MER