Sökning: "forskningskonsumtion"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet forskningskonsumtion.

  1. 1. Är slöjden grönare på andra sidan? : En komparativ litteraturstudie av slöjdämnet i Sverige och Finland, år 1–9

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och kommunikation

    Författare :Cecilia Bjerkehagen; Simona Stonkute; [2017]
    Nyckelord :Sweden; sloyd; textile handicraft; comparative; study; student outcome; comparison; Sverige; Finland; PISA; slöjd; textilslöjd; komparativ; litteraturstudie; forskningskonsumtion; elevresultat; jämförelse;

    Sammanfattning : I denna komparativa litteraturstudie jämför vi Sverige och Finlands respektive utbildningsväsende. Vi undersöker vad som gör Finland till ett framgångsrikt land inom slöjdutbildning, och om Sverige kan lära av Finlands exempel. LÄS MER

  2. 2. Bedömning i matematik i lågstadiet : En litteraturstudie om bedömningsformer i matematik och reliabiliteten i prov med flervalsfrågor.

    M1-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Elin Alderfalk; Vanessa Forsyth; [2015]
    Nyckelord :Matematik; lågstadiet; bedömning; formativ; flervalsfrågor; reliabilitet;

    Sammanfattning : Syftet med denna litteraturstudie är att ta reda på vilken bedömningsform som främjar elevers utveckling i matematik samt hur reliabiliteten i ett matematikprov påverkas av flervalsfrågor. Bedömning har lika stor del i undervisningen som kunskapsförmedlingen. LÄS MER

  3. 3. Estetiska lärprocesser i matematikundervisningen : En litteraturstudie om hur estetiska lärprocesser kan bidra till elevers motivation och stödja kunskapsutvecklingen i matematik

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Henrik Kjellberg; Aida Lazarian; [2015]
    Nyckelord :aesthetics; mathematics; aesthetic learning processes; aesthetic learning; music; dance; math; education; estetik; matematik; estetiska lärprocesser; estetiskt lärande; musikmatte; dansmatte; pedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med den här litteraturstudien är att analysera forskning om samband mellan matematik och estetiska ämnen, närmare bestämt hur estetiska ämnen kan integreras i matematikundervisningen och hur det påverkar elevers kunskap och motivation i matematik. Examensarbetet som riktar sig mot lärare och blivande lärare är en forskningskonsumtion som enbart innefattar internationell forskning hittad via databaser så som ERIC. LÄS MER

  4. 4. Möjligheter och begränsningar hos det deliberativa samtalet : En systematisk litteraturstudie om implementering i klassrummet och om utmaningar för skola och lärarroll

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Johan Jakobsson; [2014]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna forskningskonsumtion strävar efter att utifrån två frågeställningar undersöka dels var det deliberativa samtalets möjligheter och begränsningar ligger, dels undersöka hur det deliberativa samtalet påverkar lärarrollen i klassrummet. Detta sker genom en systematisk litteraturstudie som behandlar ett urval av relevanta svenska författare och även ett par internationella engelskspråkiga författare. LÄS MER

  5. 5. Muntlig kommunikation i matematikundervisning : En litteraturstudie om hur den muntliga kommunikationen kan stötta elevers matematiklärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Utbildningsvetenskap

    Författare :Emelie Hansson; Malin Gabrielsson; [2014]
    Nyckelord :Matematikundervisning; muntlig kommunikation; diskussion; samtal; grundskolans tidigare år;

    Sammanfattning : Syftet med denna litteraturstudie är att utifrån forskning redogöra för lärares och elevers muntliga kommunikation i matematikundervisningen och hur denna kommunikation kan vara till stöd för elevers matematiklärande i grundskolans tidigare år. I läroplanen, Lgr11, lyfts matematik fram som ett kommunikativt ämne där elever ska få möjlighet att utveckla sina matematikkunskaper genom att samtala och kommunicera matematik. LÄS MER