Sökning: "forskningslitteratur"

Visar resultat 1 - 5 av 136 uppsatser innehållade ordet forskningslitteratur.

  1. 1. God skrivundervisning – hur då?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Johanna Svenningsson; [2023]
    Nyckelord :skrivundervisning; skrivutveckling; undervisningsmetoder; skrivdiskurser; högstadiet;

    Sammanfattning : Det här är en systematisk litteraturstudie som med utgångspunkt i aktuell utbildningsvetenskaplig forskningslitteratur behandlar olika faktorers och undervisningsmetoders inverkan på skrivundervisningen i grundskolans årskurs 7–9. Studiens syfte är att undersöka vilka undervisningssätt som främjar god skrivundervisning på högstadiet. LÄS MER

  2. 2. Hur påverkas ungas respektive personer i medelålderns hälsa av arbetslöshet? : En systematisk forskningsöversikt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Anna Johansson; [2023]
    Nyckelord :Social work; unemployment; health effects; youth and middle aged people; Socialt arbete; arbetslöshet; hälsoeffekter; unga personer i medelåldern;

    Sammanfattning : Unemployment is a growing concern in todays modern society for both young and middle aged people. Previous studies have discussed the correlation between health and unemployment and multiple factors decide its long term effects. The intention of this study is to compare how young and middle aged people are effected by unemployment. LÄS MER

  3. 3. Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet : En kvalitativ studie om förstelärares villkor för professionell utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Philip Wilson; [2022]
    Nyckelord :Research; music; collegial cooperation; lead teacher; planning; hermeneutic; interview.; Forskning; förstelärare; musik; kollegialt samarbete; planering; hermeneutik; intervju.;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att synliggöra förstelärare inom musiks upplevelser av deras förutsättningar för professionella praktiker och deras uppfattning om professionell utveckling. Genom en kvalitativ intervjustudie utfrågas tre individer. Studien använder ett hermeneutiskt perspektiv som utgångspunkt. LÄS MER

  4. 4. Att arbeta med värdegrunden : En kvalitativ studie av gymnasielärares syn på värdegrunden i ämnet samhällskunskap och hur värdegrunden kan realiseras i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Sandra Delcomyn; [2022]
    Nyckelord :Värdegrunden; människolivets okränkbarhet; individens frihet och integritet; alla människors lika värde; jämställdhet; solidaritet; samhällskunskapsundervisning;

    Sammanfattning : I början av 1990-talet myntades begreppet ”värdegrunden” för att tydliggöra skolans fostrande huvuduppdrag när det gäller värden, men utredningar har visat att värdegrundsbegreppet uppfattas som både diffust och mångfacetterat. Denna studie har därför haft för avsikt att undersöka samhällskunskapslärares beskrivningar av innehållet i definitionen av de fem grundläggande demokratiska värden som skrivs fram i skollagen; människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet, solidaritet. LÄS MER

  5. 5. En berättelse om svensk bostadspolitik – Analys av värdeförändringar och idéers resor

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Förvaltningshögskolan

    Författare :Elisabeth Lundgren; Kristian Starnberg; [2021-02-09]
    Nyckelord :bostadspolitik; värde; idé; översättning; bostad 1850 – 2020;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet är att förbättra förståelsen för den svenska bostadsmarknaden och bostadspolitiken genom att belysa hur grundläggande värden och idéer samspelat under perioden1850-2020. Teori: Lundquists (1998) teori om samhälleliga värdeförändringar där brottningen mellan demokratiska och ekonomiska värden kombineras med Czarniawskas och Joerges (1996) teori om hur idéer förflyttas genom översättningar och reser i tid och rum. LÄS MER