Sökning: "forskningstradition pedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade orden forskningstradition pedagogik.

  1. 1. Vilka läser kompletterande pedagogisk utbildning och hur hamnade de där? : En undersökning av studenter som valt en alternativ väg till lärarexamen

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Nils Petter Hansson; [2023]
    Nyckelord :Kompletterande pedagogisk utbildning; KPU; utbildningsstrategier; lärare; ämneslärare;

    Sammanfattning : Den kompletterande pedagogiska utbildningen (KPU) infördes 2011 med syfte att bredda upptagningen till lärarutbildningen. Utbildningen riktar sig till personer som redan studerat en universitets- eller högskoleutbildning, och som bedöms ha tillräckliga ämneskunskaper för att bli lärare efter tre terminers komplettering av utbildningsvetenskap och VFU. LÄS MER

  2. 2. FULL SERVICE COMMUNITY SCHOOLS - En litteraturöversikt om att organisera (vissa) barns och ungas tid mot anställningsbarhet

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Helene Fransson; [2021-09-24]
    Nyckelord :litteraturöversikt; full service community school; anställningsbarhet; Skola som arena; samverkan; marknadsorientering;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med litteraturöversikten är att studera vilket problem den tidigare forskningen ser Full Service Community Schools (FSCS) som en lösning på. I både Europa och USA är FSCS en vanlig modell för samverkansprojekt mellan skola och offentliga, privata och idéburna organisationer. LÄS MER

  3. 3. Elevhälsans arbete mot mobbning : Det förebyggande och åtgärdande arbetet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Sofia Ankargren; Anna Sjöö; [2019]
    Nyckelord :Mobbning; elevhälsa; kränkande behandling; förebyggande; åtgärdande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studien är att få en ökad kunskap för elevhälsans arbete mot mobbning samt vad elevhälsan har för syn på mobbning gällande bidragande faktorer och konsekvenser. Vi avgränsade oss till att endast intervjua elevhälsan på låg- och mellanstadiet. LÄS MER

  4. 4. Ämneslärares skildringar av kunskapsutveckling i VFU-handledning och undervisning: Djupintervjuer med VFU-handledare i en teoretisk analys av ämneslärarstudenters möjligheter att utveckla epistemisk kompetens som del av sitt didaktiska yrkeskunnande

    Master-uppsats, Lunds universitet/Pedagogik

    Författare :Ulrika Tegnér; [2019]
    Nyckelord :Ämneslärarutbildning; VFU; handledning; epistemiska praktiker; epistemisk kompetens; kunskap; lärande; Social Sciences;

    Sammanfattning : Ämneslärarstudenters utveckling av didaktiskt yrkeskunnande är en central pedagogisk fråga. I denna studie analyseras djupintervjuer med sex VFU-handledare om kunskap, handledning och undervisning. LÄS MER

  5. 5. Ungdomsbrottslighet : En tvärsnittstudie vid nio Maria-mottagningar i Sverige

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Angelica Piri; Therese Ramberg; [2017]
    Nyckelord :Ungdomsbrottslighet; risk- och skyddsfaktorer; könsskillnader;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med studien är att beskriva och jämföra ungdomar inskrivna vid nio Maria-mottagningar i Sverige med avseende på om de dömts för brott eller inte. Ytterliggare ett syfte är att belysa eventuella skillnader mellan brottsdömda flickor och pojkar. LÄS MER