Avancerad sökning
Hittade 3 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Barns lek, att närvara eller inte närvara, det är frågan : förskollärares berättelser om barns lek
Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : Förskolans arbetssätt där omsorg, fostran och lärande ständigt arbetats i symbios med varandra, har nu utmanats genom att förskolans läroplan reviderades i motivering till att utbildning och utveckling allt mer fått ta plats. Syftet med studien blir därför att få en uppfattning om hur förskollärare ser på sin egen delaktighet och närvaro i barns lek genom personliga intervjuer. LÄS MER
2. Har respekten försvunnit ur klassrummet? : En kvalitativ studie om elevers attityder gentemot lärare - sett ur ett lärarperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPISammanfattning : Det huvudsakliga syftet med studien var att med hjälp av ett hermeneutiskt förhållningssätt söka en förståelse av lärares syn på interaktionen elev- lärare. Fokus har vilat på attitydförändringar hos eleverna, under en 40 års period. LÄS MER
3. Meningen med musik : Hur medvetet används musik i förskolans pedagogiska verksamhet?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för barn- och ungdomsvetenskapSammanfattning : Meningen med musik Hur medvetet används musik i förskolan pedagogiska verksamhet? Enligt läroplanen skall barnen på förskolan få möjlighet att ”kommunicera med hjälp av olika uttrycksformer” och ett av exemplen som nämns i styrdokumentet är musik. I undersökningen kommer det att refereras till tidigare forskning om musikundervisningens betydelse där medvetenheten om metod och mål är centrala faktorer för en meningsfull musikverksamhet. LÄS MER