Avancerad sökning

Hittade 3 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Barns lek, att närvara eller inte närvara, det är frågan : förskollärares berättelser om barns lek

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Elin Wik; Stephanie Giuffrida; [2018]
    Nyckelord :Förskollärarens roll; Barns lek; Lek-aktör; Förskola; Sociokulturellt perspektiv; Skolifiering;

    Sammanfattning : Förskolans arbetssätt där omsorg, fostran och lärande ständigt arbetats i symbios med varandra, har nu utmanats genom att förskolans läroplan reviderades i motivering till att utbildning och utveckling allt mer fått ta plats. Syftet med studien blir därför att få en uppfattning om hur förskollärare ser på sin egen delaktighet och närvaro i barns lek genom personliga intervjuer. LÄS MER

  2. 2. Har respekten försvunnit ur klassrummet? : En kvalitativ studie om elevers attityder gentemot lärare - sett ur ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Jenny Strehlin; [2011]
    Nyckelord :Social interaktion; attityder; social psykologi; sociokulturellt perspektiv; kommunalisering; värdegrund; fostran;

    Sammanfattning : Det huvudsakliga syftet med studien var att med hjälp av ett hermeneutiskt förhållningssätt söka en förståelse av lärares syn på interaktionen elev- lärare. Fokus har vilat på attitydförändringar hos eleverna, under en 40 års period. LÄS MER

  3. 3. Meningen med musik : Hur medvetet används musik i förskolans pedagogiska verksamhet?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för barn- och ungdomsvetenskap

    Författare :Melika Coskun; [2010]
    Nyckelord :Musik; förskola; medvetenhet; musikalitet; musikverksamhet; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Meningen med musik Hur medvetet används musik i förskolan pedagogiska verksamhet?   Enligt läroplanen skall barnen på förskolan få möjlighet att ”kommunicera med hjälp av olika uttrycksformer” och ett av exemplen som nämns i styrdokumentet är musik. I undersökningen kommer det att refereras till tidigare forskning om musikundervisningens betydelse där medvetenheten om metod och mål är centrala faktorer för en meningsfull musikverksamhet. LÄS MER