Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. ”JAG KAN INTE HELLER SPELA FOTBOLL MEN JAG LÅTER BLI”. En kvantitativ innehållsanalys på fans kommentarer på fotbollslags Instagram-inlägg vid en förlust.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Emil Ackre; [2024-03-01]
    Nyckelord :Fotboll; Instagram; Supportrar; Fans; Kommentarer; Affekt;

    Sammanfattning : This bachelor thesis is an analyze on football fans behaviors on social media in affect after a loss, specifically on Instagram. It is then specifically on three Swedish football teams Instagram that has been analyzed, and the teams chosen are Malmö FF, IFK Göteborg and AIK. LÄS MER

  2. 2. Varumärkesbyggande inom professionell fotboll: Sociala mediers påverkan : En kvalitativ studie på fyra allsvenska fotbollsklubbar

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Jonathan Gillberg; Jacob Noor Eliasson; [2023]
    Nyckelord :Varumärkesbyggande; Sociala medier; Tik Tok; Snapchat; SMMS; Varumärkesidentitet; Varumärkeslojalitet; Relationsskapande;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att bidra till forskningen kring hur SMMS kan gynna professionella fotbollsklubbar i deras varumärkesarbete. Studien ämnar specifikt att fylla luckan i forskningen kring de senaste trenderna på sociala medier. LÄS MER

  3. 3. Trygg på fotboll : - Supportrars upplevda trygghet på Eleda Stadion

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för kriminologi (KR)

    Författare :Viktor Persson; Philip Sernbo; [2022]
    Nyckelord :football; pyrotechnics; secure; supporters; trust; fotboll; förtroende; pyroteknik; supportrar; trygghet;

    Sammanfattning : Denna studie behandlar supportrars upplevda trygghet på Eleda Stadion i Malmö under fotbollsmatcher. Kunskapen om supportrars trygghet på allsvenska arenor är begränsad, men samtidigt så har ämnet fått ett stort utrymme i media de senaste åren. LÄS MER

  4. 4. Moneyball, modern styrning i sportorganisationer

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Jacob Rundberg; Kevin Munge; [2022]
    Nyckelord :Data analytics; moneyball ; strategy; recruitment; investment appraisal; sport.; Dataanalys moneyball”; strategi; rekrytering; investeringsbedömning; sport.;

    Sammanfattning : Background: The idea of ​​achieving success in sport is something both players as well as fans dream of, but few clubs achieve it. Oakland Athletics succeeded in what many thought was impossible when in the 2002 season, they managed to perform better than most of their competitors whilst having one of the leagues smallest budgets, by recruiting undervalued players based on data and statistics. LÄS MER

  5. 5. Föreningskultur, Kommersialiseringen & 51-procentsregeln

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Linus Arkelius; Sebastian Petersson; [2021]
    Nyckelord :Football fans; Club culture; Club structure; Non-profit organizations; Commercialization; Organization culture; Swedish football; 50 1 rule.; Fotbollssupportrar; Föreningskultur; Ideella föreningar; Kommersialisering; Organisationskultur; Svensk fotboll; 51-procentsregeln;

    Sammanfattning : Svensk fotboll har en starkt rotad föreningskultur som bygger på ideellt engagemang,amatörmässiga ideal och demokrati. Under lång tid har dock fotbollen i stort genomgått enkommersialiseringsprocess där elitfotbollen allt mer styrs som företag och ekonomi blir alltviktigare. LÄS MER