Sökning: "fotboll fans"

Visar resultat 6 - 10 av 19 uppsatser innehållade orden fotboll fans.

  1. 6. “Att titta fotboll på tv är det värsta jag vet” : - En etnografisk studie om den ökande medialiseringen inom fotbollen

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Julia Billinger; Daniel Gelang; [2021]
    Nyckelord :medialisering; fotboll; fans; fantasy-spel; FPL; media; individ; engagemang; upplevelser; lokal; internationell; förändring; covid-19; pandemi;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen har vi undersökt fotbollsfansens egna upplevelser under den ökade medialiseringen, som är en process som påskyndats under den pågående pandemin. Vi har genom etnografiska metoder, där halvstrukturerade livsvärldsintervjuer och etnografiska observationer har varit centrala, försökt uppbringa kunskap kring hur individens egna upplevelser och engagemang förändrats under en tid av ökad medialisering. LÄS MER

  2. 7. Huliganers påverkan på det svenska föreningslivet : Firman boys inflytande i AIK-fotboll

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Simon Nissen; Marcus Bjerlöw; [2020]
    Nyckelord :Firman boys; kollektivt våld; föreningsliv; partiell organisering;

    Sammanfattning : This essay means to examine and present the reasons of Firman boys use of collective violence, if they have influence regarding the outcome of AIK-football’s supporter gatherings, and their long-term club objectives. Through semi-structured interviews made with avid fans and firm-members alike, we dissected the answers through our framework consisting of a presentation of the well-developed Swedish association life and its activities, collective violence and the effects on group dynamics, and lastly, how Firman boys organize themselves through what we define as partial organization. LÄS MER

  3. 8. Kontra Covid : En kvalitativ studie om hur Allsvenska fotbollsklubbar har arbetat med sin marknadsföring under Covid-19 pandemin

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Lucas Eriksson; Miran Gürses; [2020]
    Nyckelord :allsvenskan; fotboll; marknadsföring; covid; sociala medier; CSR; relationsmarknadsföring; varumärke;

    Sammanfattning : Purpose: The purpose of this study is to investigate how Swedish football clubs in Allsvenskan have handled the Covid-19 pandemic in terms of maintain the relationship with their supporters, maintain their brand and compensate for the financial losses. Method: The method of choice is qualitative research based on semi-structured interviews as the method for data collection. LÄS MER

  4. 9. "Den andre" som etnocentriskt spektakel -En kritisk diskursanalys av Sportbladets nyhetsrapportering i samband med fotbolls-VM 2018

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Rina Isufi; [2019]
    Nyckelord :Nationalism; the other; sportbladet; ethnocentric; media logic;

    Sammanfattning : Att fotbollsspelare representerar en nation när det spelas världsmästerskap är givet. Dagens landslag i fotboll ser numera inte ut som de gjorde för 100 år sedan. Migration har förflyttat människor kors och tvärs över landsgränser. LÄS MER

  5. 10. "Vi är överallt" : En diskursanalys av relationen mellan AIK och dess supportrar på sociala medier

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Felix Pettersson; [2018]
    Nyckelord :AIK; discourse analysis; fandom; supporter; myth; nodal point; communication; football; diskursanalys; AIK; supporterskap; myt; nodalpunkt; kommunikation; fotboll;

    Sammanfattning : Title: “We are everywhere” – an analysis of the discourse surrounding AIK football club on social media   The purpose of this study is to discern what the discourse surrounding Swedish football club Allmänna Idrottsklubben (AIK) and its fans look like on the social media platforms Facebook, Twitter, and Instagram. This is done by examining every post by AIK on these platforms and the fan response to each post. LÄS MER