Sökning: "fotboll teori barn"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden fotboll teori barn.

  1. 1. När de kommer upp i tonåren så slutar de ändå bara : En kvalitativ studie om flickors förutsättningar att spela fotboll i Malmö ur ett tränarperspektiv

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Louise Högborg; [2021]
    Nyckelord :football; Bourdieu s capital theory; gender systems and contracts; football coaches; Malmö; fotboll; Bourdieus kapitalteori; genussystem och genuskontrakt; fotbollstränare; Malmö;

    Sammanfattning : Den ideella sektorn i Sverige är den som aktiverar flest barn och unga (4-25 år) och fotboll är den idrott som är överlägset störst i Sverige. Även i Malmö är fotboll den idrott som aktiverar flest barn och unga. Tyvärr är de barn och unga som är aktiva inom fotbollen främst pojkar och flickorna blir färre och färre för varje år. LÄS MER

  2. 2. “Kul att spela fotboll med fröknarna men de är inte så duktiga” : En studie om förskollärares delaktighet i barns lek ur ett förskollärarperspektiv respektive barns perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Aleksandra Nedeva; Anife Ustrali; [2020]
    Nyckelord :lek; förskollärares delaktighet; barns perspektiv; barnperspektiv; lärande;

    Sammanfattning : Inledning Förskollärarna ska vara engagerade, närvarande och medforskande så att de kan främja barns utveckling och lärande. I förskolan anses lek som ett läroverktyg för att kunna stödja barnen i sin framtida utveckling. LÄS MER

  3. 3. "STORABARN". Femåringars tankar om skolan och hur förskollärarna möter upp dessa tankar

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Therese Samuelsson; Ann-Chatrine Samuelsson; [2009]
    Nyckelord :skolstart; barns tankar; barnperspektiv;

    Sammanfattning : BAKGRUND:Här ges en beskrivning en tillbakablick på hur synen på inlärning och utveckling hos barn har sett ut över tid. Förberedelsen för barnens övergång från förskola till skola tas upp likaså en beskrivning av olika pedagogiska inriktningar som påverkat den svenska förskolan. LÄS MER

  4. 4. Demokratisk fostran -En jämförande studie av skolor och föreningar

    L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Christina Karlsson; Caroline Klamer; [2006]
    Nyckelord :demokrati; fostran; skola; föreningar; fotboll; deliberativ demokrati; socialt kapital; Social sciences; Samhällsvetenskaper; Social Sciences;

    Sammanfattning : Vår uppsats diskuterar hur skolan och föreningar bidrar med en demokratisk fostran av barn och ungdomar. Vi driver tesen att föreningar kan komplettera skolan i att förmedla demokratiska ideal. Med demokratiska ideal menar vi värnandet om alla människors lika värde och förmågan att samarbeta med andra i en demokratisk anda. LÄS MER