Sökning: "fotbollsföreningar ekonomi"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden fotbollsföreningar ekonomi.

  1. 1. Sponsring inom lokalfotbollen i Göteborg : Värdesamskapande och etiska hänsynstagande

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Sam Toosi; Mattias Ifter; [2022]
    Nyckelord :Business Economics; Marketing; Sponsorship; Football; CSR; Value co-creation; Ethics; Corporate values; Företagsekonomi; Marknadsföring; Sponsring; Fotboll; Föreningsliv; CSR; Värdesamskapande; Etik; Värderingar;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker och analyserar sponsringssamarbeten på lokal nivå med avgränsning mot lokala fotbollsföreningar i Göteborg. Avgränsning beror till stor del på den ökade populariteten bland sponsorer att engagera sig i lokala fotbollsföreningar. LÄS MER

  2. 2. När de kommer upp i tonåren så slutar de ändå bara : En kvalitativ studie om flickors förutsättningar att spela fotboll i Malmö ur ett tränarperspektiv

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Louise Högborg; [2021]
    Nyckelord :football; Bourdieu s capital theory; gender systems and contracts; football coaches; Malmö; fotboll; Bourdieus kapitalteori; genussystem och genuskontrakt; fotbollstränare; Malmö;

    Sammanfattning : Den ideella sektorn i Sverige är den som aktiverar flest barn och unga (4-25 år) och fotboll är den idrott som är överlägset störst i Sverige. Även i Malmö är fotboll den idrott som aktiverar flest barn och unga. Tyvärr är de barn och unga som är aktiva inom fotbollen främst pojkar och flickorna blir färre och färre för varje år. LÄS MER

  3. 3. En studie om marknadsnoterade fotbollsklubbar : Balansgången mellan finansiell lönsamhet och sportslig framgång

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Emil Nordh; Marcus Holmberg; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : År 1983 genomfördes den första marknadsnoteringen av en fotbollsklubb. Sedan dess har flera klubbar marknadsnoterats och även avnoterats. År 2018 finns det 23 marknadsnoterade fotbollsklubbar i Europa. LÄS MER

  4. 4. Förändring av ett fotbollslags image och varumärke - Helsingborgs IF (HIF)

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Güncel Ömer; [2017]
    Nyckelord :Brand management; football; network; image; development;

    Sammanfattning : SammanfattningDetta examensarbete är en fallstudie om Helsingborgs Idrottsförening (HIF). Klubben har haft turbulenta år med tuff ekonomi, dalande publiksiffror, flera personer i ledningen som lämnat sina uppdrag och med dåliga sportsliga resultat. LÄS MER

  5. 5. Har bolagiseringen av idrottsföreningar gett önskad effekt? : En fallstudie om idrottsaktiebolag ger bättre finansiella nyckeltal samt bättre sportsligt resultat

    Kandidat-uppsats, Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Sandra Brunn Olausson; Dejan Novakovic; [2013]
    Nyckelord :Corporatisation; financing; return; solidity; sport results.; Bolagisering; finansiering; räntabilitet; soliditet; sportsligt resultat.;

    Sammanfattning : Bakgrund och problem: År 1999 blev det tillåtet för idrottsföreningar med elitverksamhet att bilda aktiebolag. I dag har endast 23 stycken idrottsföreningar av ungefär 20 000 valt att bilda aktiebolag som man upplåtit sin serieplats till. LÄS MER