Sökning: "fotbollshuliganism"
Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade ordet fotbollshuliganism.
1. “Där jag fann min plats."- En studie om fotbollshuliganism i Stockholm
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : This study is about the factors that motivate individuals to engage in football hooliganism in Stockholm, Sweden. These individuals are often seen as problem makers and a threat to Swedish football. The aim of this study was to increase the understanding and knowledge about the phenomenon of football hooliganism in Sweden. LÄS MER
2. Huliganens hemska historia : En historisk undersökning av svensk medias rapporte-ring om fotbollshuliganism mellan åren 1990-2002
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/HistoriaSammanfattning : Uppsatsen är en historisk undersökning av svensk medias rapportering om fotbollshuliganism mellan åren 1990-2002. Undersökningen har genomförts genom att studera artiklar från fyra av landets största tidningar: Aftonbladet, Dagens Nyheter, Expressen och Svenska Dagbladet. LÄS MER
3. Skingra er! : Upploppsbrotten och den straffrättsliga problematiken kring gamla brottsbestämmelser
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : Reglerna i början av brottsbalkens sextonde kapitel är sedan brottsbalkens tillkomst oförändrade. Ordalydelsen är näst intill densamma sedan revideringen av 1864 års strafflag som gjordes år 1948. LÄS MER
4. Vad menar medierna egentligen med en huligan?
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Problemformulering och syfte: Sedan tidigare har forskning haft svårt att definiera begreppet huliganism. Som förklaring har forskaren Aage Radmann bland annat kommit fram till att det är huliganism när medierna använder det begreppet. LÄS MER
5. ”Ja då ses vi på lördag!" : En semiotisk analys av spelreklam för Stryktipset, med myten om fotbollshuliganism som utgångspunkt
Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : I den här kvalitativa studien har två reklamfilmer granskats och analyserats utifrån en semiotisk analysmetod med denotation, konnotation och myter som huvudfokus. Efter analysen har även en jämförelse mellan reklamfilmerna genomförts. LÄS MER