Avancerad sökning

Visar resultat 21 - 25 av 34 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 21. Fotboll - krav på förändring. Värför går det inte att tillämpa en traditionell företagsanalys på fotbollsklubbar?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Philip Hallgren; Mattias Hermansson; Rickard Olsson; [2012-06-13]
    Nyckelord :Fotboll; Financial Fair Play; Soft Budget Constraint; nyckeltal; UEFA; Financial Distress; företagsanalys.;

    Sammanfattning : Syftet med rapporten är att försöka genomföra en traditionell företagsanalys på ett antal utvalda fotbollsklubbar från både England och Sverige. Vidare har det också undersökts vilka begränsningar och regler som UEFAs regelverk Financial Fair Play innehåller och vilka utmaningar implementeringen av detta regelverk kan innebära för klubbarna. LÄS MER

  2. 22. Budgetering i svenska fotbollsklubbar : En studie i ekonomistyrning

    Kandidat-uppsats, Fakulteten för ekonomi, kommunikation och IT

    Författare :Tomas Olsson; Erik Wennberg; [2011]
    Nyckelord :budget; fotboll; risk; prognostisering;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 23. Rättvisande bilden med humankapital : En fallstudie av fotbollsklubbar och tjänsteföretag

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Jonathan Kviborg; Fredrik Holgersson; [2011]
    Nyckelord :Humankapital; Tjänsteföretag; Fotbollsklubbar; Rättvisande bild; Balansräkning; Immateriella tillgångar;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 24. Vi är tråkiga Kalmar : Fotbollssupportar som värdeskapare i medieekonomin

    Magister-uppsats, Institutionen för samhällsvetenskaper, SV

    Författare :Per Bjellert; [2010]
    Nyckelord :elitfotboll; sport; mediesport; medieekonomi; kommunikativa praktiker; identitet; livsstil; supporterskap; fandom; värdeskapande; konsumtionsbaserat supporterskap;

    Sammanfattning : Denna uppsats studerar fotbollssupportrarna i deras roll som konsumenter men framförallt som producenter – som värdeskapare. Syftet är att kartlägga och ana­ly­sera deras kommunikativa praktiker för att på så sätt ta reda på i vilken omfattning de producerar värde för sina fotbollsklubbar. LÄS MER

  5. 25. Att aktivera eller kostnadsföra externa spelarförvärv i allsvenska klubbar? : en beskrivning av två olika redovisningsmetoder

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi; Ämnesavdelningen för företagsekonomi

    Författare :Kristoffer Birkkjaer Andersson; Johan Delleskog; [2010]
    Nyckelord :Spelarförvärv; redovisningsmetod; allsvenskan; elitlicensen; balans- och resultaträkning;

    Sammanfattning : Syfte: Vi har som syfte med det här examensarbetet att belysa de skillnader som uppstår när de allsvenska fotbollsklubbar kan välja mellan två metoder för att redovisa externt förvärvade spelare. Med tanke på att spelaromsättningen har en stor betydelse för klubbarnas resultat så är det av intresse att se effekten av dessa redovisningsmetoder. LÄS MER